Proefwerkweek; 5 dagen achter elkaar of met een weekend ertussen, wat zijn de voordelen en nadelen?

Bij mij op school hebben we in de bovenbouw vier proefwerkweken in een jaar. voor elk van de eerste drie periodes heb je een PWW in één week, dus vijf dagen achterelkaar toetsen. In de laatste periode is dit anders namelijk twee dagen toetsen een weekend en dan drie dagen toetsen. ik ben op zoek naar voordelen en nadelen van beide vormen. Als lid van de leerlingenraad krijg ik namelijk veel te horen dat leerlingen de tweede vorm fijner vinden maar om hier iets aan te doen moet ik dit dus wel kunnen onderbouwen, nu kan ik voor mezelf een aantal argumenten bedenken maar ik zou het ook graag eens van een andere kant willen horen. Wellicht die van iemand op een andere school of een docent of iemand die daar meer verstand van heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Wij dit keer ook, 1 dag en dan weekend (lang weekend) dan weer toetsen.
Ik vind dat dit de voordelen zijn:

- De stress is minder hoog
- Tijd om extra voor te bereiden
- Betere verdeling in tijd
- Je kan je op minder vakken voor bereiden dan dat je het achter elkaar hebt (meer geleerd dus)
- Als de eerste 2 dagen echt faal gaan heb je een waarschuwing voor de rest van de dagen.

nadelen:
- sommige mensen doen helemaal niets tijdens het weekend
- je hebt in de week van de eerste 2 dagen nog les, minder voorbereidingstijd
- sommigen willen het meteen maar achter de rug hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

wij hebben :
maandag: normaal les
dinsdag: verkort rooster
woensdag: 2 (met studie uur) of 3 toetsen
donderdag: """
vrijdag: ""

maandag: "
dinsdag"
woensdag: huiswerk vrij

voordeel: je hebt verder in de periode niet veel toetsen (behalve so's) en je bent er gelijk vanaf, en je hebt korte dagen zodat je niet super veel in de weekende hoeft te doen

nadeel: zie ik niet (behalve dat elk jaar mijn verjaardag in de toetsweek valt -____-)