Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een goede reden voor een leraar om te spijbelen?

AMSTERDAM - Regionale opleidingencentra (roc's) in Amsterdam-West moeten leraren die spijbelen harder aanpakken.

Volgens voorzitter Ahmed Marcouch van het stadsdeel Slotervaart is lesuitval bij de roc's een groot probleem en zijn spijbelende leraren hiervan mogelijk een oorzaak.

''We hebben signalen dat leerlingen soms drie weken thuis zitten, omdat er geen leerkrachten zijn. Er is ons zelfs een geval bekend van leerlingen die een jaar lang geen Engels kregen. Hier moeten de onderwijsdirecties wat aan doen.''

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er is geen reden voor een leraar om te spijbelen, net als er voor mij geen reden is om niet voor datgene waar ik voor betaald wordt, naar m'n werk te gaan.

Ik denk persoonlijk ook dat het wel wat meevalt en waarschijnlijk erg locatie gericht is en situatie afhankelijk is (Slotervaart). Denk dat de context erg van belang is bij het kunnen beantwoorden van de vragen hier omtrent en dat er goed moet worden gekeken naar de redenen waarom dit spijbelen (ziekteverzuim) plaatsvindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Tja, als ik de huidige generatie pubers les moest geven, dan meldde ik me ook ziek.

Redenen om te spijbelen? Toenemende agressie tegen docenten (met als trieste dieptepunt die leraar die doodgeschoten werd door een leerling enkele jaren geleden).

Toegevoegd op 24-06-2009 10:32:05
Grinnik: Ben je als leerling lekker een uurtje aan het spijbelen, kom je onderweg je leraar tegen die ook spijbelt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huidige pubers zijn schatjes!
leraren hebben net als andere werknemers de zelfde redenen om te spijbelen: als je je werk niet (meer) ziet zitten... dan blijf je thuis...
ik zou dan persoonlijk wel in contact en in gesprek blijven met mijn leidinggevende...
wat onderwijsdirecties dus moeten doen is in contact blijven met hun werknemers, begeleiden in het omgaan met stress, agressie,overspanning, zorg dragen voor de werknemer...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spijbelen is uiteraard iets anders dan een lange periode afwezig zijn.

Een leraar spijbelt wellicht omdat hij, in tegenstelling tot andere beroepen, geen vrije dag kan opnemen op de momenten die hij wenst. Daar staat dan wel een langere vakantie tegenover, maar soms heb je een 'tank'-dag nodig, om de batterij weer op te laden.

Scholen iets meer de structuur van een bedrijf laten aannemen; dus lessen van 9 tot 5 en geen nakijkwerk buiten schooltijd, zou dit kunnen terugdringen.

Toegevoegd op 24-06-2009 10:56:20
Met spijbelen bedoel ik het afmelden voor een lesdag met een smoesje, niet het gewoon niet verschijnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is spijbelen het zonder opgave vam redenen wegblijven/verzuimen. Het kan toch niet zo zijn dat een leraar gewoon niet komt? Dat de klas zit te wachten en na een tijdje maar weg gaat?

Volgens mij heeft een leraar geen enekele reden om te spijbelen , hij/zij moet zich gewoon afmelden/ziekmelden en dan is het geen spijbelen meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn schoonmoeder geeft les en sommige van die pubers zijn gewoon echte etters. Die spugen in je koffie en geven je een grote bek als je ze ergens op aanspreekt.

Ze kan er gelukkig goed mee omgaan, maar ik kan me best voorstellen dat veel mensen dat niet (jaren) volhouden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat een onzinnig artikel.
Leraren hebben ook zo hun periodes dat ze het even niet meer zien zitten. Anderen nemen dan een dag vrij. Leraren hebben alleen (riante, dat wel..) vaste vakantiedagen. Bovendien moet je meer weten over de werksituatie van onze docenten in de randstad. (ikzelf geef les int zuiden, daar zijn makke lammetjes tov de pubers van mijn collega's int noorden). Daar zijn de lessituaties vak echt onhoudbaar.
Ik denk eerder dat daar 'nalatige schoolleiders' hadden moeten staan ipv 'spijbelende leraren'. Zij moeten ervoor zorgen dat er een vangnet is als leraren wegvallen. Dat is het geval van die ene engelsdocent (die een jaar thuisbleef). De schoolleiding heeft niet gezorgd voor een vervanger. Dat vind ik net erg slordig. Zo ga je niet met leerlingen om. En de pers weet niet waarom die docent thuisbleef. Om daar nou zomaar spijbelende leraren te zetten in dat artikel, vind ik erg sensationeel klinken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding