Wiskunde Olympiade, hoe motiveer ik mijn dwarse autipuber?

Mijn dwarse aspergerpuber is per ongeluk door de eerste voorronde voor de wiskunde olympiade heen gekomen en mag aan de tweede ronde meedoen. Hij vindt het allemaal stom (waarschijnlijk omdat hij het eng vindt). Hoe stimuleer ik hem voorzichtig om toch mee te doen en er van te genieten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd met deze prestatie van je kind.
Heel goed.

Het beste antwoord

Als moeder op hem inpraten zal alleen maar averechts werken. Als dit soort kinderen iets echt niet willen, doen ze het toch niet. Als je er dan steeds aandacht aan besteedt, dan zetten ze hun hakken helemaal in het zand.

Bij mijn dochter werkte het altijd als een vriendin of vriend zich er mee ging bemoeien. Ze zijn veel gevoeliger voor de woorden van hun 'soortgenoten' dan de motiverende gesprekken van hun ouders.

Vraag eens terloops aan zijn vrienden wat zij ervan vinden en of zij je zoon misschien kunnen aanmoedigen om het toch te doen.

Want ik weet zeker, dat als hij het wel doet en het lukt hem om weer verder te komen, dat dat hem een boost geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk door hem te motiveren met wat ie wel leuk vind, zo van 5 minuten wiskunde leren....is 10 minuten computeren ofzo. Vaak krijg je hun mening toch niet bijgesteld en kan je ze alleen motiveren als er wat tegenover staat. Belonen dus!! Succes

Toegevoegd na 20 uur:
Niet iedereen is het er mee eens zie ik, maar ik spreek hier ook uit ervaring en het is geen verzinsel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet óf je hem wel moet stimuleren, maar misschien helpt een beloning in het vooruitzicht stellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dwarse asperger puber motiveer ik met belonen!
Wat voor elke dwarse puber geldt, geldt voor aspergers meer is mijn ervaring: nee is nee ;-)
Belonen stimuleert hem in ieder geval het beste.
Maar als je zoon er om welke reden dan ook de lol en de zin niet van inziet, en niet verandert van mening na praten en/of beloning in het vooruitzicht, dan zou ik dat zo laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken niks van asperger, maar zou omgekeerde psychologie kunnen werken? ("Je mag niet meedoen aan de test.")
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is jouw kind erg gebrand op presteren? Zoja, dan zou dat een motivatie voor hem moeten zijn.
Als hij van uitdagingen en puzzelen houd kan je dat gebruiken als argument/uitdaging.

Een kind dat echt niet wil is vrijwel niet motiveerbaar, maar als dit angst is voor bv falen kun je proberen die weg te nemen..

Het is zeldzaam dat een kind werkelijk de kans krijgt om uit te blinken en ik ken weinig kinderen die het niet leuk vinden om eens zo positief in de belangstelling te staan.

Wat hij wel zeker moet weten is dat alleen al het bereiken van die 2e ronde een leuke prijs is, en dat wat zijn score ook wordt in die 2e ronde er alleen maar positief op gereageerd zal worden. Deze prestatie is dus hoe dan ook applaus waard. Dat zal dan ook eventuele faalangst weg nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is totaal niet gemotiveerd, bang voor veranderingen, en vindt alle aandacht voor dingen waar hij goed in is, eng. Als hij eenmaal ergens mee bezig is,vindt hij het meestal leuk. Maar hij moet dus over een Himalaya Gebergte weerstand en angst heen voor hij dat punt bereikt.
Je zoon is natuurlijk niet per ongeluk door de eerste ronde gekomen. Tijdens die test heeft hij kennelijk goed zijn best gedaan. Deelname aan de Olympiade is niet verplicht, dus goed je best doen ook niet. Kennelijk vond hij het destijds dus best leuk, anders was hij halverwege wel opgestapt.

Pubers zijn vaak tegendraads. Als je gaat pushen, dan gaat hij zich juist verzetten. Laat het lekker zo. Kennelijk zit het met zijn kennis wel goed en hoeft hij toch niet meer te oefenen van tevoren. Tegen de tijd dat de tweede ronde zich aandient, kun je het weer even aantippen, door bijv te vragen, of je hem moet brengen, of dat hij op eigen gelegenheid naar de test gaat.

Komt vast goed!
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Aspergers zijn slimme mensen. Met een sterke, eigen wil. Als zij zelf niet staan te springen en je hebt het met ze doorgesproken, laat!

Wat zij leuk vinden daarvoor tonen ze inzet. Dat willen ze.
Hier staat je zoon niet voor te trappelen. Luister naar ZIJN motivatie en respecteer dat. En complimenteer hem met zijn resultaat tot nu toe.