Cursus waarbij je leert van je verlegenheid af te komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cursus waar je leert om voor jezelf op te komen op een niet agressieve manier. Meestal leer je er je zelfvertrouwen te vergroten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leert inderdaad om voor jezelf op te komen, om nee te zeggen. Je leert om je minder aan te passen en meer je eigen wensen en gevoelend te uiten. Vaak oefen je tijdens de training dmv rollenspellen.
Het is zeker niet raar, veel mensen van jong tot oud volgen deze cursussen en hebben er baat bij !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cursus om te leren voor jezekf te zorgen, dus niet subassertief zijn dat is dat iedereen zeg maar over je heen loopt, maar bij deze cursus leer je voor jezelf op te komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leert ook je grenzen stellen.
dit zijn de De tien assertieve grondrechten

1. Ik heb het recht om nee te zeggen.
2. Ik heb het recht geen excuses of verklaring voor mijn gedrag te geven.
3. Ik heb het recht zelf te bepalen of ik een oplossing moet zoeken voor andermans problemen.
4. Het is niet nodig dat anderen me aardig vinden om met elkaar te kunnen omgaan.
5. Ik heb het recht fouten te maken en er zelf de verantwoordelijkheid voor te dragen.
6. Ik heb het recht van mening te veranderen.
7. Ik heb het recht mijn behoeften en wensen te uiten.
8. Ik heb het recht onlogisch te zijn bij het nemen van beslissingen.
9. Ik heb het recht om me niets aan te trekken van de mening van de ander over mij.
10. Ik heb het recht ervoor te kiezen in een bepaalde situatie niet assertief te zijn. (In sommige situaties kan het beter zijn om niet te kiezen voor assertief gedrag.)

Uit: ‘Als ik nee zeg, voel ik me schuldig’, Manuel J. Smith

en geeft aardig weer wat zo'n cursus inhoudt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, leuk, kan zo een paar mensen bedenken wie ik dit lijstje wil geven ;-) En kan zelf ook nog wel wat hebben aan bewust zijn van deze 10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt! stippel en yoka71.
misschien wel een aandachts-lijstje om op het toilet te hangen...
Daar leer je voor jezelf op te komen