Wat houd studiekosten aftrek in

Ik wil een particuliere hbo opleiding doen, ik las dat er via de belasting iets afgetrokken kan worden. Wat zijn dat voor kosten? Wat krijg je terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Studiekosten kun je aftrekken van je bruto inkomsten. Voorwaarde is wel dat je eerst over een drempelbedrag gaat. Via de link kunt u uw aftrekbare studiekosten berekenen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het is wel degelijk mogelijk om via de belasting studiekosten af te trekken, maar jij en je studie moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen.

De belangrijkste criteria zijn:
- je krijgt geen studiefinanciering
- er wordt niets betaald door je werkgever

Dan kom je eventueel in aanmerking voor aftrek van studiekosten, als:

- je studie niet algemeen is (b.v. behalen rijbewijs) en je studie gericht is op verbetering van je financieel economische positie of voor je bestaande beroep.

Dan kun je bepaalde zaken aftrekken, en sommige ook niet.
wel: studiemateriaal, collegegeld, computer etc
niet: reiskosten, verblijfskosten etc.

In het onderstaande artikel (link) wordt het allemaal veel uitvoeriger uitgelegd. Ik raad je aan, om ruim vóór je met zo'n particuliere HBO opleiding begint, contact op te nemen met de belastingdienst, en dat ook te checken bij de particuliere opleiding zelf, om financiele teleurstellingen te voorkomen.
Veel succes met je studie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als je studiefinanciering krijgt kun je studiekosten aftrekken. Maar je zult van de gemaakte kosten EERST de studiefinanciering (gift deel) moeten aftrekken en daarna nog eens de drempel.
Tevens MOET de studie dienen tot verwerving van inkomen in de toekomst of verhoging van de kans daarop. Hetzelfde geld voor werkgevers bijdragen...als je MEER betaalt dan de bijdrage van de werkgever wordt het meerdere aftrekbaar (mits dat meerdere groter is dan de drempel)
Ik heb vorig jaar voor 850 euro aan instrumenten gekocht. Daarnaast ontving ik ook studiefinanciering. Die 850 euro kan ik aftrekken van de belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je aftrekken op de studiekosten