Leert men tegenwoordig op school om te typen op een toetsenbord?

Net zoals er vroeger op school lessen waren in blind typen/machineschrijven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb op school nooit leren blind typen. Ja, op de opleiding voor secretaressen, maar niet op de middelbare school.

Het beste antwoord

[schok - ik wordt oud - ] Ja... Dat is blijkbaar al 3 jaar geleden door iemand op een website gezet, en commentaar op de post was zelfs een standaard methode die in capelle gebruikt wordt.

Stukje vd post:

http://computersindeklas.web-log.nl/computersindeklas/2007/10/leren_typen_doe.html

Ik was deze week te gast op een verjaardag. Een van de andere gasten wist dat ik schoolmeester was en vroeg mij: "Geven jullie ook typeles op school..?" Mijn antwoord was "Nee, in groep 7 en 8 kunnen kinderen leren typen bij een typeschool. Op school verspreiden wij de foldertjes van deze typeschool en de ouders kunnen dan beslissen of zij hun kind(eren) al dan niet aan deze cursus laten deelnemen."

Thuisgekomen van de verjaardag, dacht ik na over deze vraag..
Het zou wellicht toch wel handig zijn, als leerlingen op school vlot leren typen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee dat leer je nu niet op school
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat wordt op de meeste scholen nietmeer gedaan. Wel zijn er online- of thuiscursussen aan te schaffen voor kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan helaas maar 1 plus geven..;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@yorick97:
De vraag was of type-curssussen tegenwoordig op toetsenborden worden gedaan (ALS ze worden gedaan) i.p.v. op type-machines. De vraag was niet OF er nog type-cursussen worden gedaan. Dus ik zou niet weten waarom je zo graag plusjes wilt geven op een antwoord die daar totaal niet op in gaat.
Ja, daar waar men blind leert typen gebruikt men tegenwoordig toetsenborden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen op de opleiding handel en administratie, daar leer je in ieder geval blind typen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, wel heb ik vroeger bij de lagere klassen geholpen met het besturen van de muis en behendigheidsspel spelletjes maar nee er wordt niet geleerd hoe je moet typen op een toetsenbord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, typeles is geen onderdeel van het curriculum. In 2009 is er op verzoek van online typecursus TICKEN.NL een peiling gehouden via peil.nl en daaruit bleek dat slechts 6% van de basisscholen op enige manier typeles aanbiedt.
Grote struikelblokken voor scholen, die worden genoemd zijn: -geen geld -geen tijd -leerkrachten kunnen zelf niet blind typen -typecursus is de verantwoordelijkheid van de ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, typeles wordt op school niet gegeven. De meeste leerlingen gaan in groep 7 of 8 op typecursus. Tegen de tijd dat ze tegenwoordig op cursus gaan, weten de meesten al heel goed waar alle letters zitten door het veelvuldig gebruik van de computer thuis en op school.

In principe geldt voor typen het zelfde als voor zwemmen: eigenlijk zou iedereen het moeten leren, maar het valt niet onder de verantwoordelijkheid van de school.

Op sommige middelbare scholen wordt het in de brugklas wel als extra mogelijkheid aangeboden voor kinderen die het dan nog niet kunnen.