Leert men tegenwoordig op school om te typen op een toetsenbord?

Net zoals er vroeger op school lessen waren in blind typen/machineschrijven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

[schok - ik wordt oud - ] Ja... Dat is blijkbaar al 3 jaar geleden door iemand op een website gezet, en commentaar op de post was zelfs een standaard methode die in capelle gebruikt wordt. Stukje vd post: http://computersindeklas.web-log.nl/computersindeklas/2007/10/leren_typen_doe.html Ik was deze week te gast op een verjaardag. Een van de andere gasten wist dat ik schoolmeester was en vroeg mij: "Geven jullie ook typeles op school..?" Mijn antwoord was "Nee, in groep 7 en 8 kunnen kinderen leren typen bij een typeschool. Op school verspreiden wij de foldertjes van deze typeschool en de ouders kunnen dan beslissen of zij hun kind(eren) al dan niet aan deze cursus laten deelnemen." Thuisgekomen van de verjaardag, dacht ik na over deze vraag.. Het zou wellicht toch wel handig zijn, als leerlingen op school vlot leren typen.

Nee dat leer je nu niet op school

Nee, dat wordt op de meeste scholen nietmeer gedaan. Wel zijn er online- of thuiscursussen aan te schaffen voor kinderen.

Ja, daar waar men blind leert typen gebruikt men tegenwoordig toetsenborden.

Bronnen:
Ervaring

Alleen op de opleiding handel en administratie, daar leer je in ieder geval blind typen

Nee, wel heb ik vroeger bij de lagere klassen geholpen met het besturen van de muis en behendigheidsspel spelletjes maar nee er wordt niet geleerd hoe je moet typen op een toetsenbord.

Nee, typeles is geen onderdeel van het curriculum. In 2009 is er op verzoek van online typecursus TICKEN.NL een peiling gehouden via peil.nl en daaruit bleek dat slechts 6% van de basisscholen op enige manier typeles aanbiedt. Grote struikelblokken voor scholen, die worden genoemd zijn: -geen geld -geen tijd -leerkrachten kunnen zelf niet blind typen -typecursus is de verantwoordelijkheid van de ouders.

Bronnen:
onderzoek peil.nl september 2009

Nee, typeles wordt op school niet gegeven. De meeste leerlingen gaan in groep 7 of 8 op typecursus. Tegen de tijd dat ze tegenwoordig op cursus gaan, weten de meesten al heel goed waar alle letters zitten door het veelvuldig gebruik van de computer thuis en op school. In principe geldt voor typen het zelfde als voor zwemmen: eigenlijk zou iedereen het moeten leren, maar het valt niet onder de verantwoordelijkheid van de school. Op sommige middelbare scholen wordt het in de brugklas wel als extra mogelijkheid aangeboden voor kinderen die het dan nog niet kunnen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100