In een vanmiddag op GV gevoerde discussie bezigde iemand de uitdrukking tussen 2 haakjes. Moet dat niet zijn tussen haakjes, zonder 2?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij moet het inderdaad zijn 'tussen haakjes' en niet 'tussen 2 haakjes'. Alleen niet om de redenen die hier al eerder zijn genoemd, waarin vaak wordt verwezen naar de wiskunde.

De reden dat het 'tussen haakjes' moet zijn is omdat 'tussen twee haakjes' een pleonasme is. Iets kan niet tussen 3, 4 of 5 haakjes staan.

Ik realiseer me dat 4 in theorie wel mogelijk is, maar gelet op de betekenis van de uitdrukking 'tussen haakjes' is de toevoeging van '2' overbodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja Moolkeesje, het moet inderdaad zijn: "tussen haakjes" al zijn dit dan aanhalingstekens :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Nou, het blijkt dat het allebei kan met verschillende betekenis:

haakjes
Uitspraak: ˈhakjəs Zelfst. Naamw. tussen haakjes zetten (= (een woord) tussen twee boogvormige verticale lijntjes zetten) `In 'koning(in)' staat 'in' tussen haakjes.` tussen twee haakjes (= ; = voor ik het vergeet...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/haakjes

Toegevoegd na 4 minuten:
nogmaals :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook een bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die staat al in de tekst, zal hem herhalen
Nee. Het mag allebei.
Wikipedia: "In het spreken betekent de uitdrukking 'tussen twee haakjes' over het algemeen dat je op het punt staat iets te gaan zeggen dat maar beperkt te maken heeft met de rest van het gesprek."
Tussen twee haakjes: dit is niet zo een belangrijke kwestie.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,we zitten hier op GV ook niet om wereldproblemen op te lossen en daarbij heb ik wiki nog nooit kunnen betrappen op pure betrouwbaarheid.
escape
13 jaar geleden
Tussen twee haakjes: Als Wiki het fout heeft is dat niet zo belangrijk bij een dergelijke triviale kwestie. Maar ik denk persoonlijk dat de informatie toch wel klopt, tussen haakjes.
Nee, dat verschilt nogal; als men smoest is het meestal tussen 2 haakjes, of topic is tussen haakjes en rekenkundig kan het wel tussen veel paren haakjes gaan.
(Tussen twee haakjes: waarom kijkt die Oerilla nog steeds zo lelijk?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Tussen neus en lippen' denk ik dat beide varianten in onze taal gangbaar zijn....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook altijd Tussen twee haakjes en dan bedoel ik geen aanhalingstekens, maar deze: ( )