Zijn de vakken Maatschappijleer en ANW zinvol?

Ik heb op school de vakken maatschappijleer en Algemene natuurwetenschappen. De vakken boeien me allebei niet en bij mij in de klas heeft nooit iemand er zin in. De vakken zijn verplicht, maar voor mensen met een maatschappij profiel is maatschappijleer saai omdat ze het al bij andere vakken krijgen en boeit ANW niet, voor mensen met een natuur profiel is dit precies andersom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Bij maatschappijleer leer je toch over de wereld waarin je leeft - hoewel het niet boeiend is, is het toch erg belangrijk. Ik weet niet hoe het nu is, maar ik heb C&M gedaan zo'n 6 jaar geleden, en toen kregen we geen maatschappijleer-onderwerpen bij andere vakken!

Over ANW ben ik het wel met je eens in die zin dat het niet verplicht zou moeten zijn voor mensen die al biologie hebben. Ik had dit in mijn vrije deel, en sloot ANW af met een 8 terwijl ik er niets voor deed - we hadden álles al eerder met biologie gehad, en veel dieper, dus interessanter, én van een betere leraar. Dus, we kenden het allemaal af. ANW is het enige vak waarbij ik ooit heb gespijbeld, en omdat het altijd het 1e uur was spijbelde ik er constant voor haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Natuurlijk zijn ze zinvol!

Ik had ook de pest aan die vakken, maar als je sociale wetenschappen of ruimtevaarttechniek wilt gaan studeren, kan je niet zonder.

Misschien kan je ze binnenkort wel laten vervallen...

Toegevoegd op 10-06-2009 21:05:26
Je steekt er altijd wel iets van op.

Kennis van onderwerpen die jou niet interesseren is altijd nog beter dan de de vragen in je hoofd die je wel interesseren maar nog niet in je opgekomen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vakken kun je niet laten vallen. Je sluit ze alleen niet af met een CSE maar gewoon met een SE. Mij boeide ze toen der tijd ook niet. Nu merk ik dat ik er wel enige algeme kennis aan heb overgehouden en om nou te zeggen dat de vakken echt nutteloos zijn, is niet goed voor jou motivatie he!?
(Al ben ik het ietsiepietsie met je eens)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze zijn zeer zinvol, vooral Maatschappijleer.Je zegt dat je maatschappijleer al bij andere vakken krijgt, maar dat is niet waar. Dingen die je bij maatschappijleer krijgt (denk aan het nederlandse rechtssysteem etc.) krijg je niet bij een ander vak, maar ze kunnen wel als ondersteuning dienen bij bijvoorbeeld geschiedenis als je het over het verlichte denken en de Franse Revolutie krijgt.
Ook ANW lijkt niet op andere vakken, het is veel algemener en oppervlakkiger, het bevat de informatie van de vakken biologie/natuurkunde/scheikunde die interessant is voor iedereen (bijvoorbeeld politie onderzoek en sterrenkunde), maar er niet diep genoeg op ingaat om echt in de boeken voor een bepaald vak te staan.

Als je het niet leuk vind is er in iedergeval één troost: volgend jaar ben je er weer van af ;-).

Toegevoegd op 10-06-2009 21:14:04
Overigens tellen de vakken volgens mij wel mee voor je CE, maar dan in de vorm van een combinatiecijfer. Volgend jaar moet je waarschijnlijk een profielwerkstuk maken. Dit werk stuk is 1/3e, het cijfer waarmee je ANW afgesloten hebt 1/3e en het cijfer waarmee je Maatschappijleer afgesloten hebt 1/3e van je combinatiecijfer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dt belangrijk - allebei!
Je moet IETS weten over de maatschappij waarin je leeft en waarin jij je weg moet zien te vinden.
Alles kan je niet weten, maar iets - en zeker enkele principes - heb je nodig. Ooit. Misschien niet vandaag of morgen, maar eens kom je die maatschappij tegen.
En ALNW: dat heb je dagelijks nodig. Iets waarmee je de werking van van-alles kunt begrijpen. Of dat nu de werking van jouw fiets of auto of wasmachine kunt begrijpen, de werking van voedingsmiddelen of het proces van maaltijdbereiding, van koken, van jouw huis verwarmen of isoleren. Om de krant te kunnen begrijpen.
En: sommige dingen spreken voor zichzelf - lijkt het.
Maar als ik zie wat er voor onzin er op diverse fora geschreven wordt, getuigend van volledig onbegrip van zowel ANW als maatschappijleer, dan blijkt dat er véél méér aandacht aan die vakken zou moeten worden besteed.
En dat geldt uiteraard ook voor zowel wat rekenen als Nederlands: ook daarin blinkt de gemiddelde forumbezoeker (ook van deze site!) uit door dikke onvoldoendes te tonen.
Dus: ja, die vakken heb je nodig, daar zou je interesse voor moeten maken. En eigenlijk: ze zijn heel erg interessant, zodra je je er een beetje in verdiept.
Overigens: degeen die het eerste antwoord gaf, gaf er blijk van jouw vraag niet te hebben begrepen De verwijzing naar "jouw" studie ruimtevaartwetenschappen is onzinnig: als jij al niets hebt met ANW dan is het uiterst onwaarschijnlijk dat je dat gaat studeren. Maar dat is ook niet nodig. Ook bij heel veel alledaagse dingen heb je zowel maatschappijleer als ANW broodnodig. Want dat behoort tot jouw gezond verstand: daarmee kan je voorkomen dat allerlei lieden jou allerlei onzin op de mouw kunnen spelden. Met dat gezond verstand functioneer je gewoon beter in het dagelijks leven!
Dus: interesseer je er maar voor- goed vooral voor jezelf.