wat is het verschil tussen hbo en mbo?

Ik twijfel, als ik me havo diploma gehaald heb, of ik dan mbo of hbo moet gaan doen? ik ben bang dat ik het hbo niet ga redden..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (10)

Als je HAVO gehaald hebt, kan je in princpe het HBO aan. Voordeel bij HBO ten opzicht van HAVO is dat je je bezig houdt met dingen die je -als het goed is- interesseren, en het halen van vakken makkelijker wordt.

Het verschil is vooral hoe theoretisch het is. Bij MBO ga je meer in op de praktijk, HBO graaft dieper door en is theoretischer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de HAVO met goede cijfers hebt afgerond, moet je in principe een goede basis hebben voor een HBO opleiding.

Ik zou in deze overleg plegen met je huidige studiebegeleider, hij weet wat voor jou haalbaar is.
Als je er bang voor bent, omdat je onzeker bent en te weinig zelfvertrouwen hebt, dan kan hij/zij je precies dat steuntje in de rug geven, waardoor je het aandurft en wat steviger in je schoenen komt te staan.

Van hieruit is je keus moeilijk te raden, het hangt zoveel van je cijfers en je persoonlijkheid af. Ik wens je succes en de juiste keuze.
13 jaar geleden
hbo is inderdaad een stap hoger, maar daar zal je ook naar verdienen, meestal. Als je mbo gaat doen en na je diploma gaat werken zal je misschien spijt hebben want
1 je had de kans op hbo, en je had die niet genomen.
2 als je een paar jaar werkt, en er komt wel iemand met hbo heb je kans dat die persoon hoger dan jouw werkt, terwijl jij er al een paar jaar werkt.

Ik zeg: probeer eerst een half jaar hbo, dat kost wel je boeken en een halfjaar schoolgeld, maar dat heb je als je wel hbo aankan binnen een paar maanden terug verdient
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger kon je ook van HAVO overstappen naar 2 of 3 MBO en dan naar het HBO doorfietsen. Zo kreeg je de technische kant van het MBO nog mee en was de overstap naar het HBO niet zo groot. Of dat a) nu nog zo is en b) alleen voor MBO/HBO-techniek geldt...

Wat ligt je meer? Praktijk --> MBO, Theorie --> HBO (grof verdeeld).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jou maakt iets bang dat je het niet zou gaan redden. Wat roep je in jezelf op wat het voor jou moeilijk maakt? Het kan zijn dat je aan jouw eigen vermogen twijfelt en wat is die twijfel. Een HAVO-talent betekent ook een HBO-talent. Hoe hoog leg je jouw lat, wat eis je van jezelf en waarin zit jouw angst onder het iets misschien niet kunnen. Heb het er eens met een mentor op school over en vertel jouw zorgen. En als je het lef hebt ........ deel het met jouw ouders. Jouw gedachten zijn geen schande of gek en heel veel jonge mensen hebben hier last van.
Goed dat je de vraag stelt. Thumbs up.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet eens met iedereen die zegt dat je met havo ook automatisch hbo aankunt. Dat is niet zo. Net zoals je met vwo niet automatisch op je plek bent op de universiteit. Het blijft toch een niveau hoger, dus als je op de havo al op je tenen moet lopen, kan het hbo te hoog voor je gegrepen zijn. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, maar het komt absoluut voor.

Mbo heeft verschillende niveaus, en er is niets mis mee om na de havo verder te gaan met mbo. Daarbij zal waarschijnlijk niveau 1 (het laagste) je te weinig uitdaging en onnodig weinig uitzicht op een goedbetaalde baan bieden, terwijl je niveau 4 waarschijnlijk goed aan zou kunnen en een opleiding zou krijgen tot leidinggevende in het middenkader. Een hbo-opleiding is pittiger en leidt je vaak op tot leidinggevende in het hogere kader van bedrijven.

Toegevoegd na 46 seconden:
Met mbo niveau 4 kun je trouwens ook nog doorstromen naar het hbo als je dat zou willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ongeveer met hetzelfde probleem gezeten, heb HAVO gedaan maar ben wegens omstandigheden toch MBO gaan doen en heb er echt spijt van. Zelf was ik een gemiddelde HAVO leerling. De tijd van mijn MBO heb ik echt moeten uitzitten en met pure discipline ben ik toch elke dag naar school gekomen terwijl mijn medestudenten voortdurend spijbelde. Ik leerde bar weinig op het MBO en de docenten boeide het niet of de studenten kwamen en namen de regels niet serieus. Ik zou het MBO absoluut niet aanraden.
Zelf ben ik na het MBO, HBO gaan doen. Dat was in het begin wel even aanpoten omdat ik al 4 jaar niet meer echt had gestudeerd. Het MBO was meer teksten uit je hoofd leren, kunnen opschrijven bij examens en dan was je klaar. In mijn vier jaar tijd op het MBO heb ik wel ontzettend veel naast school geleerd. Ik ben socialer en toch serieuzer geworden doordat ik het gebrek aan ambitie bij anderen zag.

Het HBO was wel even wennen. Ik zag al snel studenten die ook in hun eerste of tweede jaar zaten (voltijd) die tussen de 22-27 waren. Veel studenten waren direct van de HAVO of VWO uit gaan studeren en waren al 25 jaar oud. Het liet mij zien dat een HBO opleiding blijkbaar zoveel waard is om te doen, dat het niet uitmaakt of je er echt langer over doet. Op het MBO zag je weer dat iedereen nominaal afstudeerde. Het komt er vooral bij het HBO op neer; goed omgaan met je tijd (laat college hebben betekend dus niet ’s avonds zuipen, laat naar bed, uitslapen.)

Even over het MBO:
Zie wikipedia MBO voor meer info over voltijd (BOL) en ‘duaal (BBL).
Niveau 4: hoogste niveau, middenkaderfunctionaris, hiermee kan je naar het HBO duurt meestal 4 jaar.
Niveau 3: vakopleiding, (3 jaar)
En dan nog niveau 1 en 2, deze niveau’s zitten een beetje op IVBO/VBO niveau.
Als je MBO gaat doen raad ik je aan om een MBO 4 opleiding te doen omdat je ten eerste met een HAVO diploma sneller je opleiding kan afronden + het geeft toegang tot het HBO. Mijn ervaring en die van andere MBO’ers (ICT, boekhouden, detailhandel en elektrotechniek) is dat tijdens het stage lopen je vaak wordt gebruikt voor routine klusjes en werk je meestal op het niveau van een MBO niveau 2 of 3 persoon.
Competitief vanuit de arbeidsmarkt gezien zou ik je toch adviseren om eerst HBO te proberen voor een jaar (je hebt een BSA dwz 40 vd 60 binnenhalen in een jaar, anders de opleiding verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken kun je, als je havo hebt gehaald, je hbo halen. Persoonlijk vind ik het MBO, wat ik daar heb gezien tijdens open dagen en vanwege ervaringen van vrienden, echt een soort 6 HAVO. Het is een hoop herhaling, het niveau is niet echt denderend. Het komt ook erg schools over (verplichte presentie, klassikaal lessen enz).

Op het HBO is het onderwijs al direct meer competentiegericht (je leert naar je eigen sterke en zwakke punten kijken en ontwikkelt vaardigheden). Natuurlijk is er ook kennisverwerving nodig, maar je werkt ook veel in groepsverband. Gezamenlijke opdrachten, presentaties, praktijkcases enz.

Als je genoeg motivatie op kunt brengen om je best te doen voor je opleiding denk ik dat je beter direct naar het hbo kunt gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de HAVO hebt gehaald ben je goed voorbereid op het HBO. Als je voor het MBO kiest is de kans groot dat je voor veel vakken niet uitgedaagd wordt dus stof krijgt die je al gehad hebt. Ik geef les op het MBO en leerlingen die overstappen omdat zij de HAVO niet halen, vervelen zich al. De HBO is makkelijk maar ook niet zo zwaar dat je er bang moet zijn het niet te halen. Je krijgt er goede begeleiding. Ga vooral naar veel open dagen en beperk je niet tot 1 school. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt een soort van schema:
vmbo gemengd
vmbo basis
vmbo kader
en vmbo T:
daarmee kun je allemaal naar het MBO, je mag dan stoppen, maar je kunt ook door naar het HBO, je mag dan ook stoppen maar als je iets anders wil gaan doen kun je naar de universiteit.

havo
of havo tto:
daarmee kun je eerst naar het HBO en dan misschien nog naar de universiteit.

vwo
of vwo tto:
daarmee kan je naar de universiteit.
SuC6!

Toegevoegd na 2 minuten:
ps je moet wel op internet ofzo kijken wat voor beroep waarbij past, zo meteen wil je kapper worden, daarvoor heb je t MBO nodig. of als je dokter wilt worden, heb je daar universiteit voor nodig.