Hoe zit het met certificaten en diploma's?

Als het je het VWO dit jaar niet haalt en je loopt al een jaar achter, dan kun je nog terecht bij een VAVO opleiding heb ik gehoord, om VWO alsnog in een jaar te doen.

Maar hoe zit dat dan precies? Moet je dan alle vakken opnieuw doen? Want ik hoorde dat je ook certificaten kunt krijgen voor wel behaalde vakken, maar kun je dat dan later inruilen voor een diploma ofzo?

Kan er erg weinig informatie over vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja hoor!

Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs

Het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) van ROC ID College heeft opleidingen voor vmbo-tl, havo en vwo. Ze zijn bedoeld voor mensen die niet meer leerplichtig zijn, maar wel verder wil leren. De opleidingen zijn geschikt voor jong en oud en bieden cursisten de mogelijkheid om een afgebroken opleiding alsnog af te ronden. Ook kunnen zij zich via onze vavo-opleidingen om- of bijscholen. Als iemand nog leerplichtig is, bij een school voor voortgezet onderwijs staat ingeschreven én nog geen startkwalificatie heeft, kan hij of zij bij ons studeren.

bron: ID College

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog niet helemaal beantwoord, zie ik.

Stel, je hebt drie onvoldoendes gehaald met je examen. Dan ben je gezakt.

Het VWO is een dagschool. Dat betekent het hele lespakket weer een jaar over doen.

Maar bij de VaVo hoef en kun je alleen de lessen volgen voor die drie gezakte vakken. En staatsexamen kan je twee keer per jaar doen.

Want stel je doet het VWO over en je hebt weer pech met een paar vakken.
Ik ga ervanuit dat als je voor een aantal vakken een mooie voldoende hebt, je niet het risico moet lopen daar volgende keer op te zakken. Dus aanvullend alleen een paar gezakte vakken herkansen. En als je dat haalt, en daar heb je dan veel meer tijd voor omdat je de rest niet meer hoeft te doen, dan kun je die drie vakken inwisselen heb je alsnog je VWO-diploma.