hoe kun je dokter, tandarts of dat soort beroepen worden als je niet goed bent in Natuurkunde, Wiskunde en dat soort vakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

In de regel is het wel een vereiste dat je uitgebreide kennis hebt van de vakken om genoemde beroepen uit te oefenen of zelfs te gaan studeren. Als dit bij jou niet het geval is, is privéles of bijscholing een optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft er niet goed in te zijn, je moet er eindexamen op VWO-niveau in doen. Als je dus niet goed bent in dit soort vakken maar wel heel graag geneeskunde of tandheelkunde wil gaan studeren, zul je heel hard moeten werken.

Voor geneeskunde bestaat bovendien een loting waarbij het heel belangrijk is dat je goede cijfers haalt. Dat gaat dus bloed, zweet en tranen kosten, er zit niks anders op.

Wat je ook kunt doen, is je verwachtingen bijstellen en een andere studierichting kiezen met iets minder zware eisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je al een profielkeuze hebt gemaakt, maar dan moet je in ieder geval Natuur en Gezondheid kiezen. Je kunt dan kiezen uit wiskunde A of B. Als je zegt dat je niet goed bent in Wiskunde, kies dan wiskunde A. Maar troost je: Iedereen moet wiskunde kiezen. Natuurkunde is ook belangrijk, maar als je een profiel hebt gekozen, heb je minder vakken en heb je meer tijd om aan natuurkunde te besteden. Dit is niet altijd makkelijk, ik weet het uit ervaring. Ben je wel goed in Biologie? Dat is namelijk ook heel belangrijk. Waarschijnlijk ben je wel goed in talen enzovoort. Verder moet je maar denken: Uiteindelijk heb je aan Frans, Engels, Nederlands en Duits ook iets. Dat heb je namelijk zeker weten nodig bij medische termen!
Ik zou zeggen: Zie van sommige dingen ook de goede kant voor zover dat kan. En sommige hoofdstukken zullen je wel interesseren en anderen niet.
En dan nog één ding:
Als je iets wilt bereiken, moet je er ook echt voor gaan. Anders kan je het wel vergeten. Als je bijvoorbeeld tandarts of dokter wilt worden, wat jij zegt, moet je vwo doen. Dat is best zwaar omdat het gewoon zes jaar is. Maar dan is het JUIST een kwestie van doorzetten. Als je een doel wilt bereiken, moet je er voor gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op de site www.youchooz.nl dit is een supersite dat gaat over zorg en welzijn, welke opleiding je voor wat nodig hebt, hoeveel vraag er naar zo'n beroep is, waar de opleidingen zijn en wat je kunt verdienen. Misschien ontdek je er iets tussen dat precies bij je past! Succes!