Wat kun je met een gymnasium-diploma dat je meet een atheneum-diploma niet kan?

Welke voordelen heeft gymnasium boven het atheneum?
Of maakt het eigenlijk niets uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.6K

Het beste antwoord

Het *diploma* maakt niet zoveel verschil. Maar het leren van Latijn en Grieks wel degenlijk. Ik heb dagelijks op mijn werk er plezier van dat ik Latijn en Grieks heb geleerd, omdat het me een veel betere basis in talen heeft gegeven dan alleen een handjevol moderne talen op 'waar is het hotel?' niveau.

Op het moment dat ik Latijn en Grieks leerde had ik nooit kunnen voorspellen dat het zoveel uit zou maken in mijn professionele leven, maar tijdens mijn carrière blijft de voorsprong die ik hierdoor heb opgebouwd terugkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik toch niet, als gymnasiumleerling krijg je namelijk dezelfde lessen in moderne talen als atheneumleerlingen. Sterker nog, in een scholengemeenschap zoals waar ik op zat krijg je die lessen sámen met de atheneumleerlingen. En zó lang geleden is het ook weer niet voor mij. Het is leuk dat ik op de camping een mondje kan brabbelen in het Frans, maar het zijn de klassieke talen die me de basis hebben gegeven waardoor ik bijvoorbeeld de website van een Roemeense uitgever kon ontcijferen om een bepaald boek aan een klant te kunnen leveren of de spelfouten uit een Portugese tekst kan halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, een klassieke opleiding is een geschenk voor het leven.
Maar....difficile est tenere quae acceperis nisi exerceas !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's waar, en als je me nu zou vragen om een tekst van Cicero te vertalen, zou ik daar best moeite mee hebben. Maar het inzicht in hoe een taal in elkaar steekt (daar wordt bij de klassieke talen véél meer aandacht aan besteed dan bij de moderne talen), dát blijft om de één of andere reden heel goed hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 van mij, ik hoorde dit ook al van een vriendin die inderdaad Gym gedaan heeft en veel makkelijker dingen oppikt dan ik, terwijl talen ook van mij een sterk punt zijn.

Andere antwoorden (6)

Griekse of Latijnse literatuur studeren gaat makkelijker met Gym dan met Atheneum. Maar er is geen verschil, hebalve het feit dat je de oude talen krijgt. Eindexamens zijn gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een gymnasiumopleiding heb je toch een betere start voor het WO onderwijs. Voor vrijwel alle, zo niet alle WO kun je ook met Atheneum terecht. (de uitzondering moet iemand anders maar aanreiken, is misschien de studie Latijn of Grieks), maar toch.. De algemene ontwikkeling die je kunt opdoen na het volgen van het Gymnasium is groter.
De oude Grieken en de Romeinen hebben nog steeds meer invloeden in onze cultuur nagelaten dan door veel mensen wordt ingeschat.

Zelf heb ik destijds gekozen voor HBS-B (Atheneum B). Daar heb ik tot nu toe spijt van.

Het HBO onderwijs is zowel voor Atheneum- als voor Gymnasium-leerlingen niet moeilijk. WO past beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft volgens mij weinig verschil.
Behalve qua het gevoel dat je er thuis hoort.
Dyslecten vinden het waarschijnlijk leuker op een atheneum en mensen met dyscalculie op een gymnasium.
Bovendien is het handiger om gymnasium te doen als je bijv als tolk wilt gaan werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meeste voordeel van Grieks en Latijn heb je als je theologie zou willen gaan studeren aan een Universiteit.
Anders moet je die vakken alsnog inhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een gymnasiumopleidingopleiding heb je één of twee vakken minder vrije keuze dan een met atheneumopleiding. Immers Grieks en/of Latijn zijn verplicht.Daardoor is je gymnasiumdiploma minder breed qua studiemogelijkheden voor vakken die je een goede kans op de arbeidsmarkt bieden, immers Grieks en Latijn zijn tegenwoordig alleen maar musts voor die studies zelf.
Het antwoord op je vraag is dus: "Minder studies kiezen die je een goede kans op de arbeidsmarkt bieden."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig maakt het diploma niet meer uit.
Vroeger waren er studies, als Medicijnen of Theologie, waarbij je Gymnasium nodig had omdat je er Latijn/Grieks bij nodig hebt. Dat is nu niet meer zo. Hoe het bij andere studies gaat weet ik niet, maar mijn broertje, die Theologie doet, kreeg in zijn eerste jaar vrijstellingen voor Grieks omdat hij het Gym. gedaan had, en dus al Grieks kon. En later kreeg hij ook een vrijstelling voor Latijn.
Voor de studie zelf maakt het dus niet meer uit, maar soms kan je er vrijstellingen mee krijgen...