Kan ik zonder een mbo niveau 4 diploma aan het werk en goed verdienen? Kan ik mijn opleiding onderwijsassistent ook ergens anders afmaken : internet?

Hallo allemaal, ik ben een meisje van bijna 19 jaar en ik heb het erg moeilijk op school. Ik zit op het mondriaan in naaldwijk. Mbo niveau 4 voor onderwijsassistent. Mijn opleiding is voor mij toch altijd een uitdaging geweest want ik kom van het niveau kaderberoepsgerichte leerweg (door mijn hoge cijfers werd ik toch aangenomen bij mondriaan).
Ik zit nu in mijn laatste jaar en eerlijk gezegd heb ik in die 3 jaar opleiding nog heel weinig motivatie laten zien en heb ik nergens zin in, alleen maar in geld verdienen!
Ik besef dat je in deze tijd overal diploma's voor nodig hebt! Dus het is ook een moeilijke keuze voor mij.. Ik hoop dat er ook mensen op deze site zijn die bekend zijn met de manier waarop mondriaan te werk gaat. Het is erg slecht georganiseert en me ouders zijn zat keren op school gekomen omdat iets weer niet goed geregeld was.
Het is grote deels mijn eigen schuld maar ook een deel van school! Maar goed, om een lang verhaal kort te maken was dus mijn vraag of iemand weet of ik ook te werk kan gaan zonder een mbo diploma. Dan bedoel ik niet achter de kassa maar echt ECHT werk (kinderdagverblijf, noem het maar op).. Of dat ik misschien ergens anders mijn laatste jaar een keer over kan doen of ergens af kan maken?
Of kan ik ook toegelaten worden op het HBO zonder MBO diploma maar door ervaring en certificaten?
Ik ben echt wanhopig en ben op zoek naar een oplossing! Dus alsjeblieft mensen.. Help me even..
Groetjes, Marjolijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (6)

Je beste optie is toch je opleiding afmaken. Vraag een gesprek aan met je decaan!
Vrijwel overal wordt een diploma op prijs gesteld, omdat het iets zegt over je kennis en vaardigheden maar ook over je doorzettingsvermogen.
Goed verdienen kun je ook zonder diploma wel, maar dan zul je bepaalde talenten moeten hebben, ontwikkel een product of dienst die er nog niet is en erg populair wordt en je bent binnen - maar zolang je nog geen goeie ideeën hebt zou ik vooral op die opleiding inzetten.

Voor een HBO kun je toelatingsexamen doen als je 21 bent, doorgaans een test op drie gebieden, die kunnen verschillen per opleiding/richting, in elk geval meestal wel Nederlands en Engels. Maar dan zul je daarna, als je toegelaten wordt, nog eens 4 jaar moeten studeren, dus je zult hoe dan ook aan je motivatie moeten werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste zou ik iets aan mijn Nederlandse spelling gaan doen als ik jou was. Je kan altijd aan het werk maar echt goed verdienen zal je nooit zonder diploma. Dat hoeft echter geen mbo-diploma te zijn. Je kan solliciteren bij een werkgever met een intern opleidingsplan. Er zijn vele mogelijkheden, ga praten met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja ik had hetzelfde, deed ook een MBO opleiding (niv. 3) waarbij ik op de helft alle motivatie kwijt was. Ik kreeg van alle kanten het advies om toch maar door te gaan, omdat je dan toch iig een papiertje hebt.
Dat heb ik dus ook gedaan maar van harte ging het niet.
Wat bij mij wel scheelde was dat er weinig absentie controle was, ik heb het laatste jaar zeker 50% van de lessen gemist en in plaats daarvan lekker thuis of in de bieb zitten leren, misschien is dat een optie voor je.

Maar om je vraag te beantwoorden, ja ik denk wel dat je geld kan verdienen zonder MBO+ diploma, maar dan kom je uit op productie werk, schoonmaakwerk en andere uitzendkracht-baantjes waar je geen diploma voor nodig hebt en de vraag is of jij dat nou wel zo graag wil voor de rest van je leven.

Je kan het natuurlijk altijd vragen bij de LOI, of je het daar kan afmaken maar ik denk dat je dan weer bij het begin kan beginnen omdat ze met een ander systeem werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite sta je voor de keuze om nu meer geld te verdienen of later. Jij ziet misschien in je vriendenkring mensen die nu dingen kunnen betalen die jij niet kan betalen. Het is misschien beter om ook vrienden te zoeken die nog niet zoveel te besteden hebben en die in hetzelfde studieschuitje zitten als jij. Dan kunnen tips over en weer jullie allen helpen.
Je hebt niet alleen in "deze tijd"diploma's nodig maar altijd en zeker in een sector al het onderwijs en alles wat daaraan gerelateerd is, want die sector leidt juist op voor die papiertjes en dan zou het vreemd zijn als zij er zelf niet zo'n belang aan hechten.
Goed verdienen zonder doorzettingsvermogen bestaat niet.
Eén jaar extra doorzetten levert 47 jaar (20 tot 67) gemoedsrust op!.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: doorzetten! Wat is 1 jaar op een mensenleven? Bovendien loop je de kans dat je jezelf de komende jaren tegen blijft komen omdat je (zeker in de huidige tijd) echt je papieren nodig hebt om verder te komen.
Ik heb zelf een leidinggevende baan waarbij ik regelmatig sollicitatiebrieven beoordeel en sollicitatiegesprekken voer. Iemand met een CV met "gaten" (niet-afgemaakte opleidingen, langere periode geen werk zonder ander goede invulling, bijv. studie, reizen of vrijwilligerswerk) wordt eigenlijk al niet eens uitgenodigd voor een gesprek.

Doorzettingsvermogen is voor de ontwikkeling van jezelf echt enorm belangrijk. Hoe de school werkt, kun jij niet veranderen, je hebt echter wel invloed op wat je zelf wilt en doet. Blijf dus niet hangen in onvrede over je school, maar ga aan de slag voor je eigen toekomst.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Marjolijn,
DOORKNOKKEN.
Het staat echt heel slecht op je CV. als je in het zicht van de haven gaat stranden.
Het vak onderwijsassistent in een goede opstap naar PABO oid.
Daar heb je dan wel je diploma voor nodig.
Stel dat je nu aan een nieuwe opleiding begint en ook die niet afmaakt.
Dat is slecht voor je zelfvertrouwen en je zelfbeeld.
Dat straal je uit.
Neem van mij aan dat de bevrediging van het behalen van je doel zeer opweegt tegen de (kleine) investering die je nu nog moet doen.
In deze verhardde maatschappij zit men niet te wachten
op mensen die opgeven.
Dan maar een flink stuk zelfdiscipline en tijdelijk lijden verkiezen boven jarenlange spijtgevoelens en vakken vullen.