Hoe kun je je hersenen zo lang mogelijk focussen?

En dan met name op het gebied van huiswerk als woorden leren, samenvattingen maken, etc...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet gaan leren tot je erbij neervalt. Af en toe is ontspanning heel belangrijk. Soms zelfs belangrijker. Ga wat vroeger naar bed en stap 's morgens een uurtje eerder op om te leren. Het is vrij recentelijk ontdekt dat een mens in de ochtend ontvankelijker is voor informatie dan in de avond en dus makkelijker leert. Dit is beter dan vermoeid uit school gelijk weer gaan zitten blokken. Dan wil het niet, daar erger je, je weer aan en dan wil het helemaal niet meer. Je kan niet focussen als je moe bent.

Maar of je je ouders hierin mee krijgt is punt twee. Vreemd genoeg nemen veel ouders hierover beslissingen die niet bevorderlijk zijn voor hun kind.

Wat mijn klasseleraar vroeger zei: Ga niet zitten blokken, wat je niet snapt, snap je niet. Die tijd kan je beter investeren in de onderwerpen die je wel snapt zodat je daarin een hoger cijfer krijgt wat het lagere cijfer van de vakken die je niet snapt teniet doet of zelfs overtreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet.

In blokken werken en op tijd een (korte) pauze nemen werkt veel beter.

Ga een half uur studeren en neem daarna 5 minuten pauze. Herhaal dit zo lang als nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk door dingen te doen die je interesseert. En denken aan je toekomst. Ik kan de hele dag, van s'ochtends 7u tot s'avonds laat leren en samenvatten, als ik bedenk dat ik graag een bepaalde opleiding wil en een goede toekomst met een goede baan. En dat kan niet zonder te leren.

Als je goed ontbijt, genoeg te drinken bij je hebt staan en niet te veel afleiding hebt, lukt het vast wel. Ik vind het zelf het fijnst om zonder pauzes te leren, want anders verlies ik mijn concentratie.