Bestaat er zoiets als een hbo 21 plus test voor het mbo?

Dus als je helemaal geen diploma hebt, ook geen vmbo dat je dan dmv een test toch je vmbo kan halen en dan niveau 4 doen. Of is er een andere manier om toch niveau 3 of 4 te doen zonder vooropleiding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Je kunt bij sommige ROC's een instaptoets maken en misschien kun je aangenomen worden op niv 3 of 4. Je kunt informeren bij een ROC bij jou in de buurt. En als je een opleiding wilt doen maar geen 5 dagen meer naar school wilt dan kun je de bbl richting volgen. Dat is meestal 4 dagen in de week werken en 1 dag in de week naar school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, die mogelijkheid is er, zonder dat je overigens het betreffende papiertje hoeft te halen.

Een aantal jaren na het behalen van je diploma van de middelbare school, hoor je een bepaald eindniveau te hebben. Dat eindniveau kan worden bepaald door het doen van een differentiële aanlegtest (soort intelligentietest) als je een bepaalde leeftijd hebt gehaald. Aan de hand van de score die daar uitkomt wordt gekeken welk 'eindniveau' (van welk type onderwijs) je hebt, en welke vervolgopleidingen dus voor jou toegankelijk zijn.

Voor informatie en het testen kan je (of kon je in elk geval vroeger, maar je kunt sowieso nog contact met ze opnemen voor de juiste route die je moet volgen) terecht bij de Onderwijsdienst.