Ethiek
Discipline die zich richt op de praktische vragen van het leven. Hoe wij moeten handelen wordt geprobeerd te beantwoorden door middel van een stelsel van normen en waarden. Relevante vragen zijn bijvoorbeeld: mag je nooit een mens doden? Zijn waarden relatief?

bron Encyclo

Jouw vraag over ethiek in de journalistiek zie ik dat je verslaglegt volgens acceptabele normen en waarden. Normaal taalgebruik, andersdenkenden in hun waarde laten, objectieve weergave, de beroepsgroep geen schade toebrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ethiek zit bij het journalistieke werk in het spanningsveld tussen egoïstisch publiceren = gericht op succes, pulitzerprijs, waardering en/of jaloezie van collega's aan de ene kant en aan de andere kant verantwoordelijkheidsgevoel voor de positie die je inneemt.
Je staat als journalist soms met je neus op de feiten en je kunt dat wereldkundig maken. Als journalist is er niets liever wat je wilt doen. Maar dan gaat je verantwoordelijkheid een woordje meespelen en moet je je afvragen of de nieuwswaarde opweegt tegen de ellende die je misschien teweeg brengt. Deze overweging zal continue een rol spelen bij dit soort werk. Een ethische journalist zal dat genuanceerd doen.