Zou je een taal kunnen beheersen op alleen schriftelijk gebied (lezen en schrijven)?

Dus zonder die taal te kunnen spreken of verstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik denk dat dove mensen gewoon een taal kunnen leren. Ze kunnen hem dan begrijpen om te lezen en te schrijven. Zonder hem te horen en spreken. En niet-dove mensen kunnen dat natuurlijk ook. Ik stel me zo voor dat ik als een kluizenaar helemaal alleen ergens in de middle of nowhere zit te wonen, en dat ik een cursus Noors in een kastje vind. Dan zou ik dat best kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Oud Grieks en Latijn zijn daar een goed voorbeeld van. Niemand weet precies hoe de woorden eigenlijk moeten worden uitgesproken, en niemand spreekt die talen meer. Het is wel zo dat we het proberen, dat uitspreken: De nieuwe woorden die we leren proberen we wel uit te spreken, omdat het nu eenmaal veel makkelijker is om de betekenis van een woord in je hoofd op te slaan als je er een geheel van kunt maken. Anders zouden de woorden als het ware niets meer dan een serie letters zijn en moet je veel meer onthouden.
Ik kan me goed voorstellen dat je ook Frans of Engels op die manier kunt leren. Zonder dat iemand je vertelt hoe je woorden uit moet spreken, maar met een woordenboek erbij, bijvoorbeeld. De (Nederlandse) uitspraak van je woorden zal dat dus niet kloppen, en evenmin zul je Fransen of Engelsen kunnen verstaan, maar schrijven en lezen moet wel kunnen lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja want doof stomme mensen kunnen gewoon lezen en schrijven!!!

Daarnaast ben ik eens een koreaan tegen gekomen die was afgestudeerd als engels leraar aan koreaanse universiteit maar hij verstond geen woord engels en sprak alleen "yes" vloeiend uit, maar schrijven perfect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, uiteraard als je geen voorbeeld krijgt van de uitspraak, dus alleen maar de kennis uit boeken haalt, dan verstaat niemand je. In het bijzonder als je eigen taal een andere uitspraak verbindt aan het geschrevene.
Het zou m.i. voor een groot deel verholpen kunnen worden als je de fonetisch geschreven uitspraak aanleert.