Is het bij de studie psychologie nodig om een GZ opleiding te volgen?

Ik wil misschien psychologie gaan studeren in Utrecht of Amsterdam. Maar nu schijnt dat een GZ opleiding na de studie eigenlijk nodig is om goede kans te maken op een baan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Die GZ opleiding is er voor zodat je officieel psycholoog kan worden. Dwz dat zorgverzekeraars jouw diensten vergoeden. Het gros van de patienten gaat naar een psycholoog via de zorgverzekeraar.
Om te stellen dat deze opleiding nodig is om een goede kans te maken op een baan: klopt. Het omgekeerde is echter onwaar, het wil niet zeggen dat je anders geen goede baan krijgt. Veel mensen/studenten kampen met een te kortzichtig beeld van wat ze willen worden en de studie die daarbij hoort. Zo zijn er veel mensen die rechten gaan studeren omdat ze advocaat willen worden, maar een jurist doet bijna hetzelfde werk als een advocaat. En jurist kan iedereen worden (mits kennis van het recht).
Ik zou me er niet zo druk om maken, helemaal nu je nog niet zeker bent om psychologie te gaan studeren. Laat duidelijk zijn dat een drempel als de GZ niet in de weg zou moeten staan om te kiezen wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je echt kans op een baan wilt hebben dan kun je het beste geneeskunde gaan studeren en daarna psychiatrie als specialisme nemen. Je kunt er ook veel meer mee dan met psychologie.