Kan je op je 14e 1 dag stage lopen om te kijken of het je bevalt?

Ik moet binnenkort een profiel kiezen voor mijn beroep later. Ik twijfel heel erg tussen een profiel met informatica en een profiel met biologie.

Kan je ergens stage lopen voor een dag om te kijken of je het leuk vindt? Ik ben slechts 14, dus vandaar dat ik niet weet of zoiets wel kan op mijn leeftijd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo moet je nu al je profiel kiezen?
hoeft toch pas in de 3de?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zit in de 3e, ik word binnenkort 15

Het beste antwoord

Zoek naar een bedrijf dat banen heeft die jou mogelijk wat lijken. In een computerwinkel bijvoorbeeld, of een ict-afdeling in een groter bedrijf. Probeer dan binnen te komen en leg uit wat je probleem is en dat je graag mee zou willen weten over dat werk. Of je een keer een gesprekje mag met mensen die dat werk doen, of een paar uur meelopen.
Voor informatica lijkt me dat makkelijker dan biologie trouwens, daarmee kun je nog zoveel kanten uit. Maar kijk om je heen, loop eens een laboratorium (ziekenhuis? bloedbank?) binnen, en stel vragen. Wie weet kunnen ze je ook weer verder helpen en adressen geven.

Overigens vind ik het heel goed van je om je zo te willen oriënteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hartstikke goed dat je dat wilt doen. Stel je vraag eerst eens op school, aan je mentor of een decaan bijvoorbeeld. Misschien kunnen die je in contact brengen met instanties of bedrijven.

Een gesprek met een decaan over je interesses is een goed idee, voordat je een dag meeloopt in een bedrijf.

En natuurlijk ben je afhankelijk van de instantie of het bedrijf dat jou een dagje mee wil nemen. Vraag ook eens aan je ouders of ze niemand kennen die je mee wil nemen. Dat is eigenlijk netwerken. Als je later werkt wordt dat ook belangrijk om te kunnen.

Probeer in ieder geval zover te komen dat je een telefoonnummer of e-mailadres krijgt. Dan kun je zelf contact leggen en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat mag vanaf de leeftijd van 14 jaar ... die van jou dus :)
Je mag maximaal 7 uur per dag en 35 uur per week stage lopen.

Gewoon even langs een paar bedrijven gaan zou ik zeggen en vragen of het daar zou mogen. Als zij geen bezwaar hebben, dan overleggen met je ouders en school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet op wat voor school je zit maar tegenwoordig is de zg snuffelstage een onderdeel van je opleiding. In de 3e-4e klas moet je zelfs stage lopen. Bespreek het eens op school en wanneer het zover is kan je overleggen met je stagebegeleider hoe je deze stage in wilt vullen.
Zo`n stage periode duurt meestal 6 weken, 1 dag in de week. dan kan je pas een idee krijgen of het je evtl. bevalt, dan wordt je ook bekend gemaakt met het bedrijf en de werkzaamheden. Je kunt natuurlijk vragen aan bedrijven of je een dag mee mag lopen, maar ik denk dat je weinig kans maakt. Zo`n bedrijf neemt niet zomaar de verantwoording want ze moeten wel een verzekering hebben voor stagiaires, mocht jouw iets overkomen. Ook kunnen ze zomaar niet iemand vrijmaken die je wegwijs maakt. Maar vragen staat vrij.
amc