Waarom groeit het speciaal onderwijs zo hard?

Hoe komt het dat er elk jaar opnieuw weer meer kinderen zijn die speciaal onderwijs of zorg nodig hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarschijnlijk omdat basisscholen zich minder aanpassen aan kinderen met een leerstoornis en/of psychiatrische aandoening. Ook zijn de eisen veel hoger geworden dan vroeger en ook de maatschappij wordt steeds ingewikkelder.

Dat zegt mijn moeder in ieder geval, zij heeft ook vroeger op het speciaal onderwijs gewerkt.
Ze zegt ook dat dit een soort ''trend'' is en men daarom spreekt van de zogenaamde nieuwetijdskinderen. Die kinderen zijn er altijd al geweest maar vallen nu steeds meer buiten de boot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

misschien omdat sommige moeders door roken en of drinken tijdens hun zwangerschap en hierdoor kinderen kunnen krijgen met problemen en ze zullen het nu wel beter herkennen dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt dan streekgebonden. Als ik terug kijk naar twee dagen geleden, toen werd er gevraagd waarom steeds meer kinderen met een "rugzakje" in het regulier onderwijs zitten. (zie vraag 103746).
13 jaar geleden
De kinderen die die speciaal onderwijs of zorg nodig hebben LIJKEN er nu alleen meer te zijn als een aantal jaar geleden. De wetenschap gaat steeds verder vooruit en doordat steeds meer mensen (waaronder leraren of bijvoorbeeld een IB-er) stoornissen kunnen herkennen. Doordat het eerder herkent wordt, wordt er ook eerder actie op ondernomen.
Hierdoor stijgen de cijfers wel, maar voor de betreffende kinderen is dit een goed teken! Kinderen met een stoornis hebben op dit moment meer kans op hulp als een aantal jaar geleden. Op die manier kunnen ze goed mee komen op school, zijn ze sociaal-emotioneel sterker en zullen ze hier later ook minder klachten aan overhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er steeds meer kinderen een stempeltje krijgen
het is op het moment een trend om snel bestempeld te worden met bijvoorbeeld adhd. vroeger wisten ze minder dan nu .ze worden steeds sneller opgemerkt in het reguliere onderwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn mening is dat de kwaliteit van de reguliere scholen aardig te wensen overlaat en de kinderen die niet exact zo zijn zoals men denkt dat ze horen te zijn niet aankan of wil...

Verder vind ik dat tegenwoordig kinderen te snel bestempeld worden meet een of andere aandoening... Het lijkt wel alsof er een ideaalbeeld is en als je daar op een klein puntje van afwijkt je gelijk bestempeld word met een aandoening die er mogelijk in de verte een beetje op lijkt... En ja, natuurlijk moet zo'n kind dan ook gelijk afgeschermd worden van het normale en op een school voor speciaal onderwijs gezet worden... Iets dat vaak onnodig is en voor een kind ook vaak juist nog meer problemen veroorzaakt...

Ik zeg niet dat er geen kinderen zijn met een dergelijke aandoening dat ze echt niet kunnen functioneren op een reguliere school maar ik vind dat tegenwoordig erg veel kinderen te snel met iets gediagnostiseerd worden... Voor mij lijkt het meer een soort modehype ofzo...

Overigens, de opmerkingen van rokende en drinkende moeders... tja, het is bewezen dat dat niet goed is voor het ongeboren kind maar ik denk dat de manier van opvoeden veel meer mee speelt bij kinderen met ongewenst gedrag... De manier van opvoeden is erg verandert, en daarmee ook het gedrag van de kinderen...