Waarom krijgen tegenwoordig zoveel kinderen een 'rugzakje' opgeplakt en hoe komen ze daar ooit weer af.

Er zijn tegenwoordig veel kinderen met problemen. In een gemiddelde schoolklas schijnt dat 1 op 3 of 4 te zijn. M.i is dit veel meer dan vroeger. Is het nu meer erkent en vroeger onderschat of worden de problemen gecreëerd waardoor meer mensen werk hebben? het kind weet dit natuurlijk ook maar zit die niet zijn hele leven aan dit stempel vast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ook moet weten dat je afgestudeerd met een D op 't eind schrijft, Jelle? ;-)

Het beste antwoord

Onze hele maatschappij is ingesteld op overzicht, dus wordt alles zoveel mogelijk in vakjes ingedeeld.
Het is eigenlijk net zo als op je P.C. stop je het in een mapje, dan kan je het zo terug vinden, het mapje kan je een naam geven om er daarna makkelijker mee te werken.
Echter onze maarschappij is op dit gebied een beetje aan het doorslaan naar de verkeerde kant, want heb je eenmaal dat 'rugzakje' dan blijkt heel vaak, dat je er niet zo maar meer van af komt, de omgeving ziet alleen maar het rugzakje en niet meer de persoon zelf.
Je zit met je rugzakje in het 'systeem' en daar kom je zo maar niet meer uit zonder rugzakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar sommige kinderen komen zonder rugzakje niet verder. Dus dan maar in het systeem, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, sommige kunnen niet zonder....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, een 'rugzakje' is in deze vraag een benaming voor extra zorg die de school kan inkopen voor kinderen die dat nodig hebben. Zo kan er een paar uur in de week extra zorg worden ingekocht, zodat deze kinderen JUIST op de gewone school mee kunnen komen.
In deze vraagstelling is het woord 'rugzakje' een officiele benaming voor bovenstaande.
Ik snap wel dat mensen die niet in het onderwijs zitten deze benaming anders opvatten.
Vandaar even mijn uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je voor je uitleg, ik had hier rekening mee moeten houden dat het begrip 'rugzakje' ook iets anders kan betekenen, groeten Ed

Andere antwoorden (10)

Dit is geen stempel. De indicatie verloopt na een bepaalde periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
,,Rugzak projecten,, worden gesubsidieerd en de desbetreffende onderwijsinstellingen maken daar docenten voor vrij om extra aandacht te geven aan die
kinderen met zo,n ,,rugzak,,
Geen enkel kind heeft het op zijn/haar voorhoofd staan.
Er zijn verschillende criteria om voor zo,n project in aanmerking te komen.
Tegenwoordig zijn we er eerder achter als een kind
achter blijft tijdens het leerproces door een bepaalde handicap als autisme, dyslexie, auditief of visueel.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het niet belangrijk, of er meer kinderen zijn met problemen dan vroeger.... ze moeten NU geholpen worden! Je krijgt niet zomaar een rugzakje of begeleiding op ander niveau. De testen bij psychologen en psychiaters zijn niet gering! Als je kind problemen heeft, dan HEEFT het al een stempel, wel of niet gediagnosticeerd!!! Wij hebben gekozen voor een diagnose, zodat we ook weten waar we aan toe zijn en ons kind geholpen kan worden door professionelen, en wij trouwens ook. Want als ouders heb je alle hulp nodig, zeker voor de boze buitenwereld, die altijd een mening heeft, en die is niet altijd positief.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt!+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed uitgelegd! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij ook +, al heb ik er nog geen voor je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer is dat hè, pas bij 100 punten, heb ik begrepen, kan je een duim geven. Ik ben er ook nog niet, maar hard aan het sparen :-) dank je wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ouder van een kind met rugzak vindt ik wel dat rugzakkinderen NU geholpen moeten worden, maar een stempel hebben daar ben ik het NIET mee eens. Volgens mij ligt dat ook aan de manier waarop je zelf in het leven staat. Iedereen heeft wel eens ergens hulp bij nodig en op de rugzak zit een einddatum. Als die einddatum verlengd moet worden of (zoals bij ons) je kind naar speciaal onderwijs moet, dan is dat alleen maar goed voor de toekomst van je kind! Wil niet zeggen dat het altijd even makkelijk is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk dat je reageert!
Het is niet zo, dat IK die stempel geef....MEN / de maatschappij geeft een stempel. Er zit een vlek aan iemand met een rugzak, en dus is die persoon niet fit en dus wordt hij/zij veroordeeld, met vele gevolgen van dien. Het ligt niet aan MIJN manier van staan in het leven, het ligt aan de toekomst van mijn kind in een maatschappij, die hem all over niet goed gezind is.
Helemaal met je eens, dat de rugzak alleen maar goed is en super dat er speciaal onderwijs is. Mijn kind is daar later ook terecht gekomen.
Vroeger stroomden 'andere' kinderen door naar de LOM-school. En ik geloof ook wel dat er meer kinderen met een 'vlekje' zijn, maar: als ik terugdenk aan het stadje waar ik opgegroeid ben, daar hadden we hele families waarvan iedereen wist: al die kinderen sporen niet. Een deel ervan zat wel op school maar dat was het ook wel, ze vermaakten zichzelf een beetje gedurende de dag met simpele taken maar ze leerden er niet echt wat een kind op school zou moeten leren.
Dus ja, vroeger waren ze er ook, maar misschien slipten ze toen makkelijker door de mazen van het systeem (ook omdat onderwijzers iets meer tijd voor ze hadden), ik weet van een jongen van mijn lagere school dat ie een prima timmerman is geworden, en een meisje dat niet helemaal fris was is tot ieders tevredenheid bij een manege gaan werken.

Je kunt je wel afvragen hoeveel ruimte onze maatschappij nu nog voor zulke mensen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit was vroeger ook al zo, alleen het werd niet erkend. Een kind werd vroeger nauwelijks als mens gezien, maar meer als ding.

Als we over geestelijke mishandeling praten, dat wordt nog amper erkend en zeker niet in de maatschappij. Kindermishandeling is van alle tijden. Echter het is wel een feit dat kinderen de laatste 10 a 15 jaar op steeds jongere leeftijd steeds hogere prestaties moeten leveren. Als ze dat niet kunnen dan vallen ze buiten de boot en zijn onderwerp tot pesten. Waar wij vroeger aan kennis mee van de mavo kwamen, moeten ze dat nu al weten als ze van de basisschool af komen. Die druk is gewoon veel te hoog maar wordt niet erkend.

Ook mode doet een duit in het zakje. Dure merk kleding aan omdat de ouders zo willen laten zien hoe rijk ze (zogenaamd) zijn. Het mag vooral niet vies worden en spelen wordt dus taboe. En kind wil spelen en maalt niet om regen en modder en begrijpt niet waarom het dus niet mag buiten spelen omdat het dure kleertjes aan moet hebben waar hun de waarde helemaal niet van inzien. (ik heb al babies gezien in leren pakjes en meisjes van 8 gekleed als hoertjes in zijden netkousen, kantjes en zwaar opgemaakt....)

Dan moeten ze vaak ook nog ter eer en meerdere glorie van de ouders naar pianoles, tennissen en weet ik wat er maar in de mode is op dat moment. Zoonlief moet voetballen van papa omdat papa met de dollartekens in de ogen de nieuwe, zijn nieuwe, Johan Cruijff ziet lopen terwijl zoonlief geen fluit aan voetbal vind maar moet van pa. Zoontjes die met 10 al "echte man" moeten zijn...

Kortom een kind mag geen kind meer zijn.

Wat er verder veel toe doet zijn de ouders van nu. Papa is 26 een speeld nog met echte auto met een super stereo er in, een broembroem uitlaat er onder en onverantwoordelijk verkeersgedrag. Moeders is nog lang niet volwassen, er moet 24-7 gestapt worden en samen hebben ze al een kind dat opgroeid in de opvang. Ze kenden elkaar al 14 dagen voor ze gingen trouwen en moeten samenwonen. Maar eigenlijks willen ze geen van beiden inleveren en dat ontaard in een ruzie en echtscheiding.

In de kinderpsychologie is al lang bekend dat echtscheidingen desastreus zijn voor het geestelijk welzijn van het kind. Zelfs in de gevallen waarbij de ouders de vete niet over de rug van de kinderen uitvechten is het kind de dupe. (papa staat toe wat mama verbied om mama te pesten en andersom)

En zo kan ik uren doorgaan.

Dit komt allemaal in hun rugzakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heb jij het over een heel ander rugzakje dan de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Maar in het algemeen wordt met de uitdrukking "jij heeft een rugzak" of een soortgelijke "zij heeft flink wat bagage" bedoeld dat die persoon in kwestie behoorlijk wat minder fraaie dingen des levens heeft meegemaakt. In de 12 jaar dat ik als vrijwilliger voor mishandelde kinderen heb gewerkt werd er met de uitdrukking "een kind met een rugzakje" bedoeld dat het een kind was met serieuze traumatische ervaringen varierend van een heftig ongeluk tot pure mishandeling. En helaas meestal mishandeling omdat ze dat niet kunnen relativeren en een heftig ongeluk wel. Des ondanks kan je natuurlijk volkomen gelijk hebben en heb ik een uur voor niets zitten te tikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in de afgelopen 20 jaar honderden ouders en kinderen voorbij zien komen.
De types die jij schetst, kom ik gelukkig maar weinig tegen.
Rugzakjes worden uitsluitend toegewezen aan kinderen met een heuse, toetsbare en duidelijke 'afwijking' zoals dyslexie, een motorische stoornis oid. Dat heeft in 99,9 procent van de gevallen niets met de thuissituatie te maken.
Ik begrijp je verhaal wel. Natuurlijk gebeuren er zaken met kinderen in verschrikkelijke thuissituaties waar de honden geen brood van lusten.
Maar binnen deze 'rugzak' vraag is dit niet echt aan de orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar slaat dat op deetje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een - willen geven, maar omdat je zo je best hebt gedaan blijft het toch neutraal. Het is echter wel wat deetje zegt, wat jij typt is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, er schijnen twee betekenissen voor dat begrip te bestaan waarvan ik er één niet kende. Zoals ik zei, toen ik als vrijwilliger werkte werd het begrip "rugzakje" bedoeld dat het betreffende kind ellende voor het leven heeft meegemaakt, meestal is dat mishandeling. Daarom laat ik de post ook staan, mogelijk zijn er meer mensen die of het ene, of het andere 'rugzakje" niet kennen. Toen ik de post schreef en poste was ik ervan overtuigd dat het ging om de geestelijke belasting van een kind. Ook als dat er mee zou worden bedoeld klopt de vraag op zich. Ik heb het antwoord dus werkelijk vanuit mijn hart geschreven en als iemand mij er een min voor wil geven dan feliciteer ik die persoon van harte en ik hoop dat hij/zij zich er goed bij voelt.....
Ik denk dat de vraagsteller eigenlijk bedoelt: waarom krijgen tegenwoordig zoveel kinderen een of andere diagnose op het psychische vlak, wat maakt dat ze extra hulp nodig hebben?
Het rugzakjes is slechts een uiting daarvan namelijk. Het is een bijdrage die de ouders krijgen om extra hulp in te kopen.
Voor zover ik weet moet je dat geld aanvragen en heel goed specificeren waar je het voor nodig hebt. Je zit er niet automatisch voor tig jaar.
De aandoening heb je wel voor de rest van je leven...

Toegevoegd na 2 minuten:
En waarom krijgen zoveel kinderen een diagnose? Meerdere redenen. Er is meer aandacht voor deze aandoeningen. Er zijn meer mogelijkheden om de diagnose te stellen. De samenleving is ingewikkelder geworden waardoor kinderen eerder vastlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rugzak is niet voor de ouders maar voor school. Je mag als ouder alleen verantwoording vragen en meepraten over de besteding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook soorten rugzak waarmee je zorg kunt inkopen. Bijvoorbeeld bij lichamelijke handicap. Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgebonden-budget/vraag-en-antwoord/wat-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb-en-waar-kan-ik-het-voor-krijgen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een PGB is iets anders dan een Rugzak. Mijn zoon heeft het allebei gehad. Het rugzakje is echt voor de school, het PGB gebruik je om extra zorg in te kopen voor thuis (bijvoorbeeld sova-training)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, sorry, dan had ik het deels mis.
Ik geloof niet dat er tegenwoordig meer kinderen met problemen zijn dan vroeger. Ik zat in de jaren 70 op de lagere school en er zaten in mijn klas verschillende kinderen waarvan ik zeker weet dat ze nu de diagnose ADHD gekregen zouden hebben. Deze kinderen hebben geen hulp gekregen. Ze zitten nu in de gevangenis, in de bijstand en sommigen hebben het ook tegen de verdrukking in ook prima gered. Je weet het niet.

Rugzakjes worden toegekend als een kind een indicatie heeft voor het speciaal onderwijs, maar met wat extra hulp ook zal kunnen meedraaien in het regulier onderwijs. Dat kan bijvoorbeeld zijn vanwege een lichamelijke handicap, maar ook vanwege een psychiatrisch probleem. Mijn zoon heeft een REC4-indicatie en heeft daarmee 2 jaar op een reguliere middelbare school gezeten voordat hij naar het speciaal onderwijs ging. De indicatie wordt elke 4 jaar opnieuw vastgesteld (of afgewezen), en is dus niet voor altijd. De indicatiestelling is behoorlijk streng is mijn ervaring.

De rugzak is niet bedoeld voor de ouders, maar voor de school. Die kan hem inzetten om b.v. de leerling 2 uurtjes per week extra te laten begeleiden, voor inzet van een ambulant begeleider die alle docenten 'bijschoolt' en helpt in geval van problemen met de rugzakleerling en voor bijzondere leermiddelen. In de praktijk is het vaak lastig om met de rugzak de juiste hulp te krijgen omdat er te weinig ambulant begeleiders zijn.

Ik geloof niet dat indicatiestellingen voor speciaal onderwijs werkverschaffing zijn. Bij mijn zoon zeker niet; die bleek het na 2 jaar reguliere middelbare school alsnog niet te redden met z'n rugzak. De eisen die tegenwoordig op scholen gesteld worden aan zelfredzaamheid, planning, taakgerichtheid, groepswerk en sociale vaardigheden zijn zo hoog dat ze voor veel kinderen te hoog zijn. Net zoals in de rest van de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zogenaamd rugzak kun je vergelijken met een zakje geld, dat de school ontvangt om een kind een paar uur in de week de extra zorg te geven die het nodig heeft.
Deze kinderen zijn bv dyslectisch, hebben bv een spraakprobleem, zijn licht autistisch of hebben een afwijking in de motoriek.
Deze kinderen horen doodgewoon in het reguliere onderwijs, maar kunnen met die paar uurtjes extra in de week binnen de schoolmuren de specifieke hulp krijgen die ze nodig hebben.
Tot zover de definitie van 'het rugzakje'.

Je stelt dat tegenwoordig zoveel kinderen een rugzakje krijgen?
Was het maar waar!
Vanwege de bezuinigingen moeten intern begeleiders en het zorgteam van een school een jaar in een spagaat liggen, voordat een rugzakje toch nog afgewezen wordt.
Kinderen blijken in 9 van de 10 gevallen OF te weinig indicatie te hebben OF teveel indicatie te hebben OF er wordt gesteld dat extra hulp geen zoden aan de dijk zet.
Als er bij ons een rugzakje 'door' is, is het koffie met gebak!
Ondertussen zit de leerkracht zonder extra handen in de klas (wegbezuinigd) in een enorme groep van 33 kinderen (extra leerkrachten wegbezuinigd) zonder gepaste materialen (wegbezuinigd) of aangepaste leermiddelen (wegbezuinigd).
Ikzelf heb dit jaar een groep van 33 kinderen, zonder hulp, met 3 adhd'ers, 2 autistische kinderen, een kind met een psychische stoornis, 1 getraumatiseerd kind, en 2 met dyslexie.
Tot nu toe, en na jaren steggelen, heeft EEN kind een rugzak: Een met dyslexie. (het andere dyslexiegeval werd 'te licht' bevonden).
Kortom: Door alle bezuinigingen zijn er steeds MINDER kinderen die een rugzakje krijgen toegewezen.

Daarnaast: Juist door het rugzakje kun je helpen voorkomen dat een kind een stempel opgeplakt krijgt: Het hoeft niet naar het S.O, zit het grootste deel van de week gewoon tussen de klasgenootjes. Niemand die iets merkt.
Het rugzakje is juist het ideale middel om een kind kind te laten zijn zoals de andere kinderen.

Vroeger zaten kinderen met moeilijkheden achterin de klas voor spek en bonen hun tijd uit te zitten.
Als het al te erg was, gingen ze naar het S.O.
Kon het er mee door, dan verdwenen ze na de 6e klas naar praktijkonderwijs.
Laten we blij zijn dat die tijd voorbij is, al houd ik mijn hart vast voor de toekomst van het Nederlandse onderwijs...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor jouw reactie op mijn reactie. Verbijsterend om je verhaal te lezen en hoe wrang is deze realiteit....je bent helaas niet de enige leerkracht die op deze manier moet werken. Ook op de basisschool van ons kind was de situatie als die van jou. SCHANDALIG!!! Je omschrijft alles trouwens prachtig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje Skusme, 33 stuks! Bwaah! En dan heb ik het beeld dat het op de basisscholen nog redelijk te doen is en dat de problemen voor de meeste kinderen pas écht ernstig worden als ze naar de middelbare school gaan. Ik ben zo blij dat mijn grut op een klein dorpsschooltje met klasjes van 25 leerlingen terecht kon! Gemiddeld genomen is het zo, dat de rugzakaanvraag op de basisschool nog wel 'sluitend' te krijgen is omdat je daar met maar één leerkracht (of 2) te maken hebt, maar op de middelbare school is het haast ondoenlijk om van het hele lerarenteam een fatsoenlijke probleembeschrijving te krijgen. Wat wil je? Die mensen zien die kinderen maar 2 uurtjes per week... Ik loop ook constant autimama's te adviseren om daar in groep 7 mee te beginnen en niet te wachten tot de problemen in het middelbaar onderwijs losbarsten.
Het rugzakje wordt afgeschaft (vandaag bekend geworden)
Wat mij betreft terecht. Het gaat om geld dat van de overheid bij de school terecht komt om extra begeleiding te financieren.
Probleem is, dat scholen er volgens mij snel op aandringen bij ouders om een diagnose te halen bij specialisten als het kind zich maar enigsins afwijkend gedraagt.
Ook heeft de moeilijke overgang naar speciaal onderwijs hier mee te maken. Hoe dit zit weet ik niet.
Het is echt een lastige kwestie, ik zit er zelf middenin met mijn zoon.
Net niet zwaar geval genoeg (loopt beetje achter) om meteen naar speciaal onderwijs te gaan, maar wel reden om rugzakje aan te vragen.
= geld, en daar wordt ook de Intern begeleider van betaald. Zo gaat het dus.

Het hele systeem zit niet goed in elkaar.

Om op de vraag terug te komen:
Voor de kinderen die echt hulp nodig hebben, zeg ik, die hebben het nodig. En moeten misschien naar speciaal onderwijs, of een jaartje blijven zitten (hoe erg is het)
Maar dat geneuzel met extra begeleiding, er zijn onderhand geen normale kinderen meer.
DUS WEL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je voor jouw kind gelijk. Scholen zitten enorm in de tang: ze willen graag extra begeleiding geven maar krijgen daar geen tijd en geld voor, en stellen dan voor om maar een rugzak aan te vragen. Een jaartje blijven zitten is trouwens geen optie voor een autist met een IQ van 135 maar de sociale vaardigheden van een kind van 6 jaar jonger. Blijven zitten helpt ook niet echt voor een kind met een lichamelijke handicap. Voor een hoop kinderen misschien wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das waar, ik moest mn antwoord even kwijt om even tegengas te geven aan wat ik om me heen zie.
Interne begeleiders worden echt niet betaald uit de lgf/pgb. Wel worden daarvan externen aangetrokken die het kind op welk gebeid dan ook begeleiden.