Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je je pensioen zelf regelen als werknemer?

Ik ga binnenkort starten bij de werkgever die geen pensioenregeling voor werknemers heeft, ik heb zelf nog helemaal geen ervaring in pensioen regelen en daarom zou ik graag willen weten hoe je dit moet doen als werknemer, zijn er soort van pensioenfondsen voor medewerkers die je zelf af kan sluiten en dan een bepaalde bedrag voor gerekend worden of hoe ik dit beste zelf aanpakken.

11 maanden geleden
1.2K
ronron1212
11 maanden geleden
Je kunt bij elk pensioenfonds je zelf aanmelden als deelnemer ik zou er voor kiezen eerst een adviseur te raadplegen in verband met de fiscale zaken.
Ikhebgeenidee
11 maanden geleden
Kun je als bouwvakker je aanmelden bij ABP? Of als ict-er bij het pensioenfonds horeca?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je kunt een lijfrenteverzekering afsluiten of banksparen: geld storten op een geblokkeerde bankspaarrekening. Ikzelf zou kiezen voor banksparen, dat geeft de minste extra kosten. En binnen het Nederlandse depositogarantiestelsel geldt dat dit spaargeld tot een bedrag van € 100.000 gegarandeerd is.

Doe je dit, dan sluit je een financieel product af bij een verzekeringsmaatschappij of een bank. Je betaalt een premie (inleg) en vanaf de AOW-leeftijd ontvang je maandelijks een bedrag via een oudedagslijfrente of bankspaarrekening.
Let op: zo’n financieel product kost zelf ook geld. Vraag naar de kosten en het verschil tussen de totale premie die je tijdens de looptijd betaalt en de verwachte opbrengst bij een financieel adviseur.

Voordelen
• Je krijgt in principe niet eerder dan de AOW-leeftijd toegang tot het geld: je kunt dus niet in de verleiding komen om het al eerder uit te geven.
• Je krijgt een beeld van hoeveel je ongeveer opbouwt en maandelijks uitbetaald krijgt na je pensioen.