Hoe wordt voor de AOW bepaald of je alleenstaand of 'een stel' bent?

Een al wat oudere vriendin klaagde dat haar inkomen tegenvalt nu ze gepensioneerd is. Dat komt door de AOW. Een alleenstaande ontvangt zo'n € 1150 bruto per maand; als stel ontvang je per persoon slechts zo'n € 800 bruto per maand.

Ze is redelijk kort voor haar pensionering getrouwd met haar partner. Nu heeft ze daar spijt van: het was financieel voordeliger geweest als ze niet zouden zijn getrouwd, want dan hadden ze nu allebei € 350 bruto per maand extra aan AOW ontvangen.

Mijn vraag is nu: wanneer beschouwt de AOW je als alleenstaand, en wanneer als stel?

Voorbeeld: ik woon samen met mijn partner. We kunnen ervoor kiezen om fiscaal partners te worden, maar we kunnen er ook voor kiezen om elk apart belastingaangifte te doen. De keuze is geheel vrij.

Geldt dat straks ook voor de AOW? Kun je als samenwonenden kiezen of je elk als alleenstaande AOW ontvangt, of samen als stel? Ik begrijp dat je automatisch als stel wordt gezien als je trouwt of een andere vorm van officieel partnerschap aangaat; maar als je dat niet doet, en alleen "voordeurdelers" blijft, heb je dan voor de AOW dezelfde vrije keuze die je ook voor fiscaal partnerschap hebt?

6 jaar geleden
4K
Inekez1
6 jaar geleden
"Ze is redelijk kort voor haar pensionering getrouwd met haar partner. Nu heeft ze daar spijt van: het was financieel voordeliger geweest als ze niet zouden zijn getrouwd, want dan hadden ze nu allebei € 350 bruto per maand extra aan AOW ontvangen." Dat financieel voordeel valt erg tegen. Dat zou alleen het geval zijn als ze ook allebei een eigen woonadres zouden hebben. De extra inkomsten gaan al snel op aan extra woonlasten (huur, energie, telefoon/tv/internet, gemeentebelastingen, inboedelverzekering, woninginrichting etc) en extra reiskosten om toch regelmatig bij elkaar op bezoek te gaan.

Antwoorden (1)

De sociale verzekeringsbank, die o.a. de AOW uitkeert, heeft drie criteria voor samenwonen. Zij beschouwen je als een stel als je:
- samen met iemand van 18 jaar of ouder meer dan de helft van de tijd in een woning verblijft én
- de kosten van het huishouden deelt óf
- voor elkaar zorgt.
Zie voor de volledige regels onderstaande site.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of je al dan niet samen belastingaangifte doet, heeft daar niets mee te maken. Ook als getrouwd stel kan elk van beide partners afzonderlijk belastingaangifte doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
En reken maar dat ze bij twijfel komen controleren of er twee "tandenborstels" staan. Bovendien is samen wonen en samen eten veel goedkoper dan apart wonen en ieder het eigen potje koken. Dus waarom geklaagd
Jan plus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Jan Klopt Ivana +
fisbel
5 jaar geleden
Er is onlangs een nieuw criterium ingevoerd: de twee woningen regel. Zolang ieder van de partners zelfstandig een woning bewoont zal er geen probleem zijn t.a.v. de (alleenstaande)AOW. Het tandenborstelverhaal is min of meer verleden tijd hiermee. Latten hoeft dus geen belemmering te zijn om de AOW voor alleenstaanden te behouden.
Voor gehuwden met 2 woningen zal in het algemeen gelden dat er geen recht is op de AOW voor alleenstaanden. Lees: https://www.svb.nl/int/nl/aow/tweewoningenregel/index.jsp