Hoe verzekert een (middenklasse) Amerikaan zich voor zijn pensioen?

Ik vraag me af hoe een Amerikaan voor zijn pensioen zorgt, en hoe dat verschilt met de Nederlandse situatie.

Laten we uitgaan van een Amerikaan uit de (lichtelijk welgestelde) middenklasse. Goede baan, goed salaris, hooguit af en toe een paar maanden werkeloos. Hij kan niet alles doen wat hij wil omdat hij nu eenmaal geen miljonair is, maar hij leeft verstandig en heeft nooit echte geldzorgen.

Hij heeft financiële intelligentie en doet alles volgens het boekje om een optimale verdeling te krijgen tussen salaris nu en pensioen straks.

Welke regelingen treft hij?

Concreet:
--  Wat krijgt hij van Social Security, en is dat gegarandeerd?
--  Wat spaart hij via zijn werkgever(s), in 401(k) of IRA of wat dan ook?
--  Welke regelingen treft hij zelf?

Daarnaast:
--  Bouwt hij rechten op die worden gefinancieerd uit één of meer enorme potten, zoals bij onze pensioenfondsen, of heeft hij één of meer eigen pensioenrekeningen, zoals onze koopsompolissen en lijfrentes?

9 jaar geleden
2.4K
paulus811
9 jaar geleden
Is dit iets wat je 'gewoon' wilt weten uit interesse (en daar is niets mis mee), of heb je er een persoonlijk doel mee buiten het feit dat het je kennis op dit onderwerp vergroot? Ik werk in de VS (New York) en ben daar vanaf 12 mei weer voor enkele weken. Als je wilt vind ik het geen enkel probleem om enkele concrete vragen te stellen aan een aanal middenklasse Amerikanen.
Cryofiel
9 jaar geleden
't Is pure interesse. Geen persoonlijk en/of concreet doel. Die interesse is aangewakkerd doordat ik de afgelopen tijd (en nu nog steeds) zelf bezig ben geweest met naar mijn pensioen kijken, mijn spaarcentjes herverdelen over spaarrekeningen, deposito's en beleggingen, mijn hypotheek verbeteren, en proberen in te schatten of ik straks mijn hypotheek zal kunnen afbetalen (ik heb een aflossingsvrije). Ook zie ik op Amerikaanse financiële sites regelmatig diverse kreten voorbijkomen, maar omdat ik de achtergrond mis die voor Amerikanen zo vanzelfsprekend is, kan ik er geen chocola aan vastknopen. Mijn latente interesse is op die manier dus geactiveerd, om het zo maar eens uit te drukken. Maar het blijft gewoon interesse zonder direct doel.
paulus811
9 jaar geleden
Ok, helder. Ik zal dit onderwerp eens aansnijden en het laten weten als dat tot verrassende inzichten leidt. Ik vermoed dat, net als in Nederland, ieder op een eigen manier voor het pensioen zorgt bovenop het magere bedrag dat men van de overheid krijgt. Ik houd me er niet dagelijks mee bezig, maar kijk zo nu en dan ook vooruit naar mijn toekomstige pensioentijd. Op dit moment lijkt aflossen op de aflossingsvrije hypotheek erg voordelig, maar dan ben je het geld wel ´kwijt´. Beleggen doe ik niet meer aan, ik word er te nerveus van en probeerde dagelijks bij te houden hoeveel rijkerarmer ik was geworden. Als aanvulling op mijn toekomstige pensioen heb ik twee jaar geleden een vakantiehuis gekocht in Duitsland voor mezelf en familie en verhuur dat ook. Het netto rendement over de afgelopen 2 jaar ligt rond de 6-8% en ik beleef er nog lol aan ook.

Het beste antwoord

Het Amerikaanse pensioenstelsel lijkt erg op het Nederlandse, het is een 3-pijler model

Eerste pijler is de social security, hier betaal je via de belastingen 13% over je inkomen voor. Dit geeft een gegarandeerd recht op een social security uitkering waarvan de werkelijke hoogte afhankelijk is van het aantal jaren inleg (belasting betalen) en de ingangsdatum (variabel). Daarnaast worden de kosten van de ziektekostenverzekering voor 65-plussers van de social security uitkering afgehaald. Wat daardoor resteert voor een middeninkomen is meestal minder dan 60% van het gemiddelde loondienst inkomen

2e pijler is werkgeverspensioen. In beperkte mate is dit Defined benefit (middelloon of eindloon van overheid en grote werkgevers), meest voorkomend is beschikbare premie via de vrijwillige 401(K) regeling.
De gemiddelde Amerikaan ontvang maar 17% van zijn pensioeninkomen uit deze pijler: het gros (73%) komt van de social security

3e pijler is spaargeld, kapitaalverzekeringen en lijfrente achtige dekkingen (die i.t.t. NL geen belastinguitstel opleveren: netto producten). De gemiddelde Amerikaan ontvangt 10% van zijn pensioeninkomen uit deze pijler

Je laatste vraag: de Amerikaan bouwt een individueel pensioenrecht op in zijn/haar persoonlijke 401K, waarvan de inleg ook op eigen wijze wordt belegd. Geen collectieve pensioenpot dus (behoudens de DB regelingen van overheid en een paar grote werkgevers)