Kun je je pensioen eerder krijgen als je terminaal bent?

... zonder dat dit gevolgen heeft voor de hoogte ervan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (3)

Nee bij de meeste pensioen contracten kan dat niet. Zeker niet bij de collectieve contracten. Je pensioen is een verzekering waarbij in berekend is dat niet iedereen zijn pensioen ook haalt. Als het zo zou zijn zoals jij zegt, zou je een eigen spaarrekening moeten openen. De opbrengst en uitbetaling daarvan is lager, echter je kan wel vrij beschikken over het tegoed op het moment dat jij dat nodig acht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee , een pensioen ( en de financiële wereld ) heeft niets en dan ook niets met eerlijkheid of met moraal of ethiek te maken . Het is nl zo de bedoeling dat je juist eerder gaat of weinig kan profiteren van het pensioen . Daar zijn de premies op uitgerekend en ja als er te veel mensen wat ouder worden dan berekend dan zouden ze te kort komen . En eerder krijgen al helemaal niet . Dan heb je betaald voor degene die wel heel oud wordt ( daar hebben ze kans betekeningen op los gelaten ) Er zijn wel een soort spaar ( lijfrente ) verzekeringen die uitkeren bij blijvende arbeidsongeschiktheid . Ps dat nu de pensioenen geld tekort komen heeft niets maar dan ook niets te maken dat de mensen nu wat ouder worden die demografische gegevens waren in de jaren 70 al bekend ( ook Vd AOW ) Drees sr en Drees jr waarschuwden daar al voor. Nee de beheers kosten en de financiële miskleunen rijden de pensioen gerechtigden in de wielen . En de AOW was een not done politiek onderwerp voor de eeuwwisseling . :(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u nog geen 60 jaar bent zijn de mogelijkheden om eerder met pensioen te gaan nihil. In veel pensioenregelingen is het mogelijk dat werknemers eerder met pensioen gaan. Dan heb je het over deelnemers die niet met 65 maar bijvoorbeeld al met 60 jaar met pensioen gaan.

Maar dat heeft wel financiële consequenties: de uitkering wordt een stuk lager. Voor ieder jaar dat het pensioen eerder ingaat zo’n 8% tot 9%. Daarnaast wordt er minder pensioen opgebouwd en is er geen AOW voordat hij of zij de AOW-leeftijd bereikt. Dit maakt het bijna onmogelijk om eerder met pensioen te gaan zonder extra voorzieningen te treffen.