kun je een zelfstandig ondernemer zijn zonder ook maar iemand in diskrediet te brengen? of kun je dan maar beter vrijwilliger worden?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik ben een 2e onderneming aan het opzetten, maar wil nooit iemand in diskrediet brengen. En dat is soms best moeilijk. Volgens sommige ondernemers moet je soms wel een kreng zijn om te kunnen bestaan. dat ligt niet in mijn aard, krijg wel eens commentaar dat ik TE goed ben. kan ik dan maar beter vrijwilligers werk gaan doen, of toch maar bewijzen dat het op een oprechte manier kan!?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat kan prima. Als jij een goed product tegen een goede prijs aanbiedt, hoef je daar niemand mee in discrediet te brengen.
Ook als jij een nieuw product op de markt brengt wat iemand anders aanbiedt heeft dat geen betrekking op anderen.

Ik zie overuigens niet waarom je als ondernemer uberhaupt iemand anders in discrediet moet brengen om zelf succesvol te zijn. Concurrentie betekent niet dat je iemand anders slecht moet laten lijken. Je moet zelf gewoon zo goed mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed ondernemer is eerlijk. Een kreng zijn brengt niets op alleen maar stress. Openheid, oprecht en respect zijn de juiste methode
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat vind ik dus ook, ben zelf als een openboek. dat scheelt een hoop stress!
Je hoeft geen kreng te zijn.
Maar al moeten snikken als hier een vraag verwijderd wordt, lijkt me ook niet een stevige basis.

Stevig in je schoenen staan, betrouwbaar zijn, beloften nakomen, service geven. Dat is een goede basis voor een succesvolle onderneming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ondernemer geweest, en heb nog nooit iemand in diskrediet gebracht.

Hoe kom je erbij dat dat nodig zou zijn? Je kunt succesvol zijn als ondernemer door je eigen kwaliteiten voor het voetlicht te brengen, daarvoor hoef je niet je conculega's in een kwaad daglicht te zetten. Dat is zelfs erg onverstandig, die conculega's kun je nog wel eens hard nodig hebben. Het is veel slimmer om een netwerk op te bouwen met andere ondernemers, waarbij je ook vriendendiensten uitwisselt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je eerlijk, aardig en goed bent tegen je klant komt dat automatisch jouw kant op. Wanneer je een kreng bent komt dat ook automatisch jouw kant op.
Je oogst wat je zaait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ene branche is de andere branche niet en ongeacht de onderneming is het soms onoverkomelijk om een ander het gevoel te geven hem of haar in diskrediet te hebben gebracht. In dit kader bezien krijgt het woord 'diskrediet' een bijzondere lading want dat is subjectief. Je kunt het bijvoorbeeld niet eens worden over de prijs. Niks aan de hand zou je zeggen, dan heb je geen deal maar de ene klant is de andere klant niet, er zijn er bij dan al over de rooie raken. Er zijn ook klanten die zich achteraf benadeeld voelen door voortschrijdende inzichten. De klant voelt zich dan achteraf niet prettig, hoe goed bedoeld de deal ook was. Heeft alles te maken met in overeenstemming raken vanuit emotie en niet vanuit een verstandelijk besluit.

Vervolgens is de vraag hoe je daar dan weer mee denkt om te gaan. Kun je het een plek geven en heb je naar eer en geweten een deal gesloten dan is er feitelijk niets aan de hand maar de praktijk wijst vaak anders uit. Sta je open voor kritiek en sta je open voor de argumenten van de klant dan heb je de helft al gewonnen. Indien je daarna ietsjes toegeeft ben je meestal vrienden voor het leven, wordt zeer gewaardeerd. Maar uitgaan van je eigen gelijk en voet bij stuk houden geeft meestal een averechts effect, ondanks je gelijk.

Een kort praktisch voorbeeld vanuit de autobranche. Je verkoopt een 2e hands auto en de klant rijdt lachend de deur uit. Na een maand is de klant ontevreden over de deal vanwege onvoorziene mankementen. Voor het gemak er van uitgaande dat er geen garantie is overeengekomen). Daar kun je als ondernemer vaak niets aan doen, behalve dan die klant tegemoet treden met het verhelpen van het euvel ( tot op zekere hoogte dan). Laat de klant zien dat je bereid bent om een aanzienlijke bijdrage in de reparatie maar geef niet alles toe. Doe je dit niet en zeg je, dat is je eigen risico geweest, dan was het een eenmalige transactie en zie je de klant nooit meer terug en krijg je tevens een hoop gezeur.

Dus beste ondernemer in de dop, bezint eer ge begint, je moet soms een olifantenhuid hebben want je moet ook niet aan alle kanten over je heen laten lopen maar zorg wel voor een goed product, goede service en bovenal plezier in je werk.