>Prijzen onder voorbehoud van drukfouten?

Wie adverteert, krijgt te maken met drukfouten. Maar als de drukfout nu een te lage prijs oplevert, zit de winkelier daar dan aan vast?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Vergissen is menselijk.
De consument is echter ook heel goed beschermd.
Zolang het niet aannemelijk is dat er sprake is van kwade opzet zit de verkoper meestal wel goed.

Kleine prijsafwijkingen zijn meestal bedrijfsrisico.
Grotere afwijkingen zoals meer dan 50%... dan kan de klant in alle redelijkheid aannemen dat er iets aan de hand kan zijn.

"Uw nieuwe folder blijkt een drukfout te bevatten: waar € 100,00 had moeten staan, staat nu € 10,00. Of op uw internetwinkel blijkt de verkeerde prijs te staan. Als bij zo'n vergissing de consument had moeten begrijpen dat prijs niet klopt, dan komt er geen koopovereenkomst tot stand. Als de consument er redelijkerwijs wel op kon vertrouwen dat de prijs correct was, dan zult u het product voor de verkeerde prijs aan de klant moeten verkopen. Komt u er met een klant niet uit? Dan kunt u er gezamenlijk voor kiezen een geschillencommissie of rechter uitspraak te laten doen."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, zolang de prijs abnormaal laag is dan niet. Maar als iets wat normaal 300,00 kost en nu in de folder staat voor 250,00 dan wel. Dit omdat het een geloofwaardige aanbieding is.

Er is een keer een site geweest die de prijs van een flatscreen verkeerd had gezet. I.p.v. 1200+ stond er iets van 400 euro. Mensen die hem besteld hadden hebben hem geloof ik wel gekregen omdat ze met een rechtzaak dreigden. Het waren slechts enkele mensen en misschien heeft de website daarom wel toegegeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ingeval van twijfel omtrent de juistheid van de prijs dient de consument dienaangaande nader onderzoek te verrichten (artikel 3:11 BW).