Kan een werkgever beter iemand extern inhuren of iemand in dienst nemen?

Wat is voor hen voordeliger?
Met een freelancer inhuren kunnen ze het btw en of bedrag nog terugkrijgen van de belastingdienst.
Hoe zit dat in loondienst nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Er zit zoals aan alles ook hier voordelen en nadelen aan externen en internen.
Zoals al vermeld zijn de kosten voor een externe kracht hoger omdat er een aantal zaken in het tarief worden meegenomen waarvoor je niet hoeft te betalen bij een interne medewerker.
Daarnaast is het welliswaar uurtje/factuurtje maar daar zitten voordelen aan:
- Je kunt gemakkelijker stoppen met inlenen als je niet tevreden bent.
- je betaalt niet als de externe kracht ziek is of om andere redenen niet komt werken
- je stelt vaak hogere eisen aan kwaliteit
- de externe kracht heeft over het algemeen meer baat bij het behouden van een opdracht en zal er dus veel aan doen om de opdrachtgever tevreden te houden.
- de interne kandidaat met een vaste baan, ben je niet zomaar kwijt als het niet goed gaat
- een externe kracht stopt als er geen opdrachten meer zijn en een interne vaste kracht, krijgt betaalt of het nu druk is of niet.

En zo zijn er vast nog meer goede redenen om wel of niet voor een externe kandidaat te kiezen.
Het hangt van veel factoren af zoals:
-- hoe goed motiveer en begeleid jij je interne mensen
- is er een wisselend aanbod van werk
- krijg je gemakkelijk kwalitatief goed personeel
- kun je het risico hebben dat je medewerkers ziek worden
- heb je andere risico's ingedekt

Allemaal zaken om te overwegen bij je keus.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een freelancer is altijd duurder dan een vaste medewerker.
Alleen als je iemand tijdelijk nodig hebt kun je beter iemand inhuren. Hier maak je afspraken mee over de periode en de prijs per uur of dagdeel.
ronron1212
13 jaar geleden
Doorgaans is een extern iemand echt duurder omdat hij/zij in de kostprijs een dekking heeft voor het ondernemersrisico. De BTW terugvragen is maar een klein gedeelte. Intern iemand in dienst nemen is goedkoper maar degene kan ziek worden dan is een extern iemand goedkoper. Maar interne mensen hebben meer loyaliteit naar het bedrijf en schrijven doorgaans niet elk uurtje.