Wat is een redelijk percentage, dat een winkeleigenaar kan vragen voor het verkopen van jou koopwaar in zijn winkel?

Het gaat om handgemaakte kleding, tassen, knuffels, woningdecoraties en dergelijke van een beginnende creatieveling. Wat is een redelijk percentage. Ze heeft een aantal spulletjes nu in een winkel liggen die 53% vraagt. Ik vind dat zo hoog. De winkel is klein en bevind zich in een grote stad in Friesland, maar niet in een van de winkelstraten, een beetje daarbuiten. Bovendien zijn ze alleen de ochtenden en 1 middag open.

Die 53% gaat dus van de verkoopprijs af. Ze hoeft verder geen vast bedrag per maand te betalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.5K

Het beste antwoord

een percentage tussen de 20% en de 30% lijkt me meer dan voldoende.
Het kost hem geen inkoop en dus geen extra geld.
53% vind ik aan de zeer hoge kant.
Dat vast bedrag per maand is ook niet gebruikelijk, hij verdient n.l. aan de verkoop van een product. (wat hij nieteens ingekocht heeft)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is lastig. In principe is elk percentage te vragen. het is aan de maker om het voor dat percentage te doen.

Ik zou als maker proberen de deal te maken dat de winkel de producten inkoopt en tegen door de winkel te bepalen prijzen verkoopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha Sandrasan, deze winkelier opereert feitelijk in consignatie, je ziet nog wel met 2e hands kledingwinkeltjes. Je levert daar je oude kleding in en pas als het verkocht wordt reken je met de winkelier af (achteraf). Redelijke percentages schat ik hier rond de 25% max.

In winkels als sportzaken, kledingwinkels etc. die nieuwe producten inkopen zijn marges van 50% heel normaal. Daar moet de winkelier dan het pand van onderhouden, personeel betalen, de winkel representatief etaleren, adverteren/reclame maken, belasting betalen etc.

Op jou vraag of 53% redelijk is hangt af of jij 47% redelijk vindt want jij bepaalt zelf wat je wilt hebben voor jou producten, dat moet het uitgangspunt zijn. Om 53% in mindering brengen op jou product houdt in dat jij 53% tekort komt, je had het dus van tevoren moeten incalculeren.

Voorbeeld: jij biedt een tas aan voor eur 100,00. De verkoopwaarde in de winkel moet dan rond de 212,75 liggen, pas dan heb jij je 100 euro. Dit bedrag is ook nog excl. b.t.w. dus er gaat voor beide ook nog 19% vanaf. De vraag blijft dan natuurlijk of de tas voor dit bedrag nog te verkopen valt.

Tot slot ben ik het met je eens dat 53% wat aan de hoge kant is, ik zou zeggen dat je hierover onderhandelt met de winkelier maar feit blijft dat jij als ‘fabrikant’ bepaalt wat jou producten waard zijn en niet de winkelier. In dit geval moet je tegen de winkelier zeggen dat jullie elkaar verkeerd begrepen hebben en dat de prijs die jij ervoor wilt hebben de afname prijs betreft. De marge voor de winkelier komt er dan bovenop, dat mag hij/zij dan helemaal zelf bepalen, zo lang jij je 100 euro maar krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel winkels hanteren een verkoopprijs van 3,5 keer de inkoopprijs. Gaat dan dus om producten, die ze zelf eerst inkopen.

De winkel, die jouw spullen verkoopt, koopt niet van tevoren de koopwaar bij jou in, maar rekent pas af als er iets verkocht is. Daardoor lopen zij geen financieel risico voor wat betreft jouw spullen. Het is dus redelijk dat zij met een lager percentage genoegen nemen.

Wat het percentage gaat worden is nu echter puur een kwestie van onderhandelen. Als de spullen beter beginnen te lopen, kom je weer in een betere onderhandelingspositie. Echt heel ver onder die 50% zul je echter naar alle waarschijnlijkheid niet uitkomen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Waar het in jouw geval fout gaat is dat jij uitgaat van de verkoopprijs incl. btw, terwijl je uit moet gaan van de inkoopprijs excl btw. Je moet gewoon een prijslijst maken voor jouw artikelen met die inkoopprijs, en de winkelier dus in dit geval zelf laten bepalen wat de verkoopprijs is. Je kunt hier wel een advies over uitbrengen, maar uiteindelijk mag de winkelier dit zelf bepalen. Normale marges voor kleding en tassen van 2.5
Als jij dus een tas aanbied voor 20 euro ex. dan zou de advies verkoopprijs ongeveer 50 euro zijn.
Uiteindelijk komt dit redelijk overeen met hoe de situatie bij jou nu is. Omdat de winkelier geen inkooprisico loopt zou dit percentage wel iets lager kunnen, maar dit is voor de winkelier niet heel interessant, aangezien hij boekhoudkundig toch bepaalde gemiddelde marges moet halen om rendabel te kunnen draaien.