Is het verplicht voor een werkgever om je etensgeld te geven als je van 13 tot 21 werkt?

Ik werk bij een (bekend) tankstation van 13 tot 21 pauze is er niet omdat ik de gehele dag de boel alleen run.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.1K

Antwoorden (5)

Etensgeld geven is verplicht als hij dat met je is overeen gekomen.
Je werkt 8 uur, en in die 8 uur heb je tussendoor tijd om te eten in de rustige momenten lijkt het. Er is geen sprake van overwerk waardoor je een normale maaltijd mist, dus er is geen reden om daar extra geld voor te betalen.
13 jaar geleden
Bij een volledige werkdag is je werkgever VERPLICHT om de werknemer een pauze te geven. op onderstaande site staan een aantal zaken waar je recht op hebt mbt tot pauzes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al gekeken wat er in je CAO staat? Of in je arbeidsovereenkomst? Normaal gesproken staat dat zwart op wit. Zo niet, moet je even met je werkgever in gesprek gaan, hoe het precies zit, dus mondeling een overeenkomst sluiten, duidelijke afspraken maken.

Zelf denk ik dat een werkgever, of beter gezegd je werkgever, verplicht is om jou etensgeld te geven, dan wel een etensbon. Want je werkt in de avonduren en dat is heel anders wanneer je overdags werkt. Als je in de avond werkt, dan heb je al veel uren er op zitten, omdat je al "de hele dag" in de weer bent. En na 18 uur heb je ook recht op etensgeld/een etensbon bij een dienst van 4 uur of meer. Tenminste, zo ging dat bij mijn ex-werkgever. Vroeger werkte ik in een kledingwinkel waar ik ook onregelmatige diensten draaide, dus ook weleens van 13-21 uur moest werken. Standaard kregen wij etensgeld. Of we nou alleen of met een collega de winkel moesten runnen.

Hoe het zit met je pauze, is een ander verhaal. Daar weet ik helaas niet het antwoord op. Misschien dat je op een andere werkdag een uur later mag beginnen of een uur eerder vrij kan krijgen. Misschien zou je dit aan je werkgever kunnen voorstellen om het op die manier te compenseren. Zo ging dat bij mijn werk. Maar ja, de ene werkgever is de ander niet natuurlijk.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, etensgeld is niet verplicht, want het staat niet in de CAO.

Er is een CAO voor tankstations en daarin staat dit over de pauze.

18.8 Pauzeregeling
Werkgever is gehouden aan artikel 5:10 van de Arbeidstijdenwet. De pauze zal echter, conform artikel 5:10 lid 6, worden genoten in onderling overleg tussen
werkgever en werknemer naar redelijkheid en billijkheid.
Indien de pauze korter is dan een half uur, dan zal de tijd welke de pauze is verkort als werktijd worden beschouwd waarover dan salaris verschuldigd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf gewerkt in een tankstation, full-service trouwens, en daar kende we het begrip pauze ook niet, vooral vanwege de full-service module.

Krijg je je volledige werktijd betaalt of wordt er pauze ingehouden?

Richard