Mag je als zzp'er fooi accepteren als het persoonlijk aan jou wordt gegeven?

Stel je werkt in een restaurant via een uitzendbureau voor een dag, en iemand geeft je fooi. Je stopt dit in de fooipot maar de persoon die het heeft gegeven zegt dat het persoonlijk voor jou is om te houden. Mag je het dan zelf houden of ben je verplicht het in de fooipot te stoppen?

6 maanden geleden
2.2K
Ikhebgeenidee
6 maanden geleden
Hoe zou jij het vinden als je collega's de fooien zelf zouden houden?
tinus1969
6 maanden geleden
Als je via een uitzendbureau werkt ben je geen zzp-er.
Pieterke
6 maanden geleden
Het mag wel maar het is niet fair tegenover je collega's die hun fooi wel in de fooienpot stoppen.
tinus1969
6 maanden geleden
Het mag niet, als je die fooi onder werktijd krijgt, beslist de werkgever.
SimonV
6 maanden geleden
Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer (art 7:631-2 BW).
https://www.arbeidsrechter.nl/fooi-fooien-werknemer-loon-pot-verdeling-rechten/
tinus1969
6 maanden geleden
Vind ik merkwaardige regels. Fooien krijg jij niet als persoon, maar omdat je daar werkt als werknemer. dat geeft de werkgever zeggenschap.
Buiten de horeca zijn fooien plots omkoping en verboden.

Antwoorden (2)

Als de klant zegt dat de fooi voor jou persoonlijk is, dan mag je deze in je zak steken. Zelfs wanneer de klant NIET zegt dat de fooi persoonlijk is, mag je deze zelf houden, maar dat is niet erg collegiaal.
6 maanden geleden
Je vraagt of het mag. Je zet er niet bij van wie volgens jou beslist of het wel of niet zou mogen (dan zou je het ook aan die persoon/instantie kunnen vragen natuurlijk). Dus: is het wettelijk geregeld? Zeer waarschijnlijk niet. Dan kom je dus terecht bij gedragsregels die niet wettelijk zijn en al dan niet zijn vastgelegd door een werkgever. Dat maakt het allemaal erg vaag. Staat er ergens in een personeelshandleiding dat er een fooienpot is en dat iedereen daar de fooien in doet is dat een soort "regel". Niemand kan je echt iets maken als je het weigert, maar je relatie met de collega's komt het niet ten goede. Het kan ook zijn dat het nergens staat maar een ongeschreven wet is. Dat is nog vager maar eigenlijk net zo sterk. Ook daar wordt het niet in dank afgenomen als jij fooien voor jezelf houdt. Want hoe zie je dat voor je? Als jij hoort (of denkt af te leiden aan de glimlach van de gever) dat deze fooi echt alleen voor jou is, hou je hem zelf, maar aan het eind van de dag/week/maand deel je wel mee met de fooien die de anderen netjes hebben afgedragen. Je zou kunnen bedenken dat je aan iedereen duidelijk maakt dat jij niet meedoet aan de fooienpot en dat je daarom wat je krijgt zelf houdt. Maar ook dat wordt erg oncollegiaal gevonden. Het doel van de fooienpot is meestal, collega's die geen fooien krijgen (omdat ze bijv in de keuken staan) mee te laten delen. Zij dragen in feite meer bij aan de fijne maaltijd. Zij maken het eten en leggen het mooi op borden. Als bediening jouw taak is, is jouw enige bijdrage het met een glimlach naar binnendragen. Misschien helpt dit bij de overweging wat te doen. Een echt mogen of niet mogen is er dus niet.
6 maanden geleden
tinus1969
6 maanden geleden
Als een personeelshandboek dat zegt zegt, of als je directe opdracht van je leidinggevende krijgt, om fooien in de fooienpot te toppen, dan ben je dat als werknemer verplicht op te volgen.
In veel sectoren buiten de horeca is het aannemen van 'fooien' overigens streng verboden.
jc54
6 maanden geleden
@tinus1969; Noem eens een paar sectoren waar fooien streng verboden zijn..... Naar mijn mening mag je iedereen waar je als particulier direkt mee te maken hebt, die een dienst voor jou verricht, iets extra's toestoppen, ofwel een fooi geven.
De pakjesbezorger, de timmerman, de loodgieter, de metselaar, de schilder.........allemaal mensen die een fooi mag geven.
tinus1969
6 maanden geleden
@jc54 dat mag dus steeds vaker niet meer. Omdat het ertoe leidt dat je aan persoon X betere service geeft ten koste van service aan anderen of ten koste vd werkgever. Als t niet ‘gewoon’ omkoping is.