Ik zelf ben zzp’er, kan ik een auto op naam van mijn vader zetten?

Ik ben zelf 20 jaar en zzp’er ik wil een auto zakelijk aanschaffen op de bedrijf maar kan ik hem op mijn vader de naam zetten terwijl die op mijn bedrijf staat?

een jaar geleden
3.2K
tinus1969
een jaar geleden
Welke voordelen zou dat hebben? Zoiets verwordt snel tot fraude, juist als je zulke voordelen misbruikt.
ronron1212
een jaar geleden
Je kan de auto als je hem wilt opvoeren als kosten in je bedrijf niet op de naam van je vader zetten

Antwoorden (4)

Jouw auto op naam van je vader zetten wordt door de verzekering als fraude gezien. Het mag dus niet.
Het kan betekenen dat, in geval van een ongeluk of schade, je verzekering wordt ingetrokken. Feitelijk rijd je dan dus onverzekerd rond.
Inekez1
een jaar geleden
Tegenwoordig is dat wel mogelijk, als je maar aangeeft wie de hoofdbestuurder is. Kind moet dan nog wel thuiswonen op het adres van de ouder op wiens naam de verzekering komt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
'Hoofd bestuurder' is het op naam zetten van de verzekering.
Dit is wat anders dan het eigenaarschap. Daar zit inderdaad wel een verschil.
Inekez1
een jaar geleden
Eigenaarschap (het op naam zetten van de auto) is wat anders dan het op naam zetten van de verzekering en is weer wat anders dan hoofdbestuurder zijn. In feite kan Jan een auto kopen en op zijn naam zetten. Zijn broertje Piet kan de hoofdbestuurder (degene die het meest in de auto rijdt) zijn. En hun vader kan de auto op zijn naam verzekeren, als daarbij maar wordt aangegeven dat Piet de hoofdbestuurder is en niet vader zelf. Iemand opgeven als hoofdbestuurder is niets anders dan bij de verzekering aangeven wie het meest zal rijden in de auto.
Inekez1
een jaar geleden
De - was overigens niet van mij...
Nee, je kan niet gelijktijdig een auto op iemands naam zetten en op naam van je bedrijf. Het is het een of het ander.
===
(Overigens zet je je auto niet eens echt op naam van je bedrijf als ZZP'er, maar op je eigen naam en kan je het opvoeren bij de belasting als uitgave voor je bedrijf)
Toegevoegd op 10 maart 2023 09:15: tekst
een jaar geleden
Er zijn 3 dingen die je moet onderscheiden:
- op welke naam komt de auto bij aanschaf (overschrijven op naam)
- autokosten zakelijk verrekenen of auto-bezit zakelijk regelen
- op wiens naam verzeker je de auto

Als zzp-er kun je niet een auto op naam van je bedrijf zetten. Je hebt dan een eenmanszaak en een auto-van-de-zaak moet je dan gewoon op je privé naam zetten bij aankoop. Hierin heb je geen eigen keuze.

Je kunt wel kiezen of je de auto voor de administratie en belastingen ziet als ondernemersvermogen (auto op de balans, autokosten aftrekbaar van je winst, bijtelling voor prive-gebruik) of dat je de auto privé hebt en alleen de zakelijk gereden kilometers van je winst aftrekt en voor de btw-aangifte het deel aan autokosten (onderhoud etc) gerelateerd aan het percentage zakelijk/privé gebruik.

Voor de verzekering is het in de meeste gevallen zo dat als de auto op jouw naam staat, jij ook degene bent die de verzekering moet afsluiten op jouw naam. Bij een aantal verzekeraars is het tegenwoordig echter mogelijk om de verzekering af te sluiten op naam van je ouder(s). Daarbij gelden wel enkele regels: je moet nog thuis wonen, ingeschreven staan op hetzelfde adres van de ouder op wiens naam de verzekering komt. Je moet jezelf opgeven als regelmatige bestuurder (hoofdbestuurder). De premie is dan lager dan wanneer je zelf als onervaren bestuurder (zonder schadevrije jaren) een verzekering zou afsluiten. Maar je bouwt dus ook geen schadevrije jaren op. Ga je op jezelf wonen, dan moet je alsnog op je eigen naam verzekeren.

Kijk (samen met je vader) goed na wat de voorwaarden en eventuele gevolgen (voor jou en je vader) zijn in geval van een ongeluk of schade. Juist bij dit soort constructies kan dat per verzekeraar erg verschillen, zowel in kosten als aansprakelijkheid. Let ook op eventuele clausules of uitsluitingen voor zakelijk rijden.

Deze regeling is denk ik niet bedoeld voor bedrijfsbusjes en het zou me niet verbazen als die aanvraag dan ook wordt afgewezen door de verzekering. Bij invoering van het te verzekeren kenteken is meteen duidelijk om wat voor voertuig het gaat. Neem anders van te voren contact op met de verzekeraar voor advies.

Als de verzekering op naam van je vader staat, is de premie niet aftrekbaar voor de belastingen. Je betaalt dan wel minder premie, maar je totale voordeel is dus kleiner dan het in eerste instantie lijkt.
...
Bron van verzekeraar als willekeurig voorbeeld. Er zijn vele verzekeraars voor autoverzekering.
een jaar geleden
Het is mogelijk om een auto op naam van je vader te zetten als je zzp'er bent. Je moet eerst een kopie van zijn identiteitsbewijs aan de verkoper of autobedrijf laten zien. Daarnaast moet je ook een kopie van je eigen identiteitsbewijs laten zien om aan te tonen dat je de eigenaar bent.
9 maanden geleden