Wat kunnen de gevolgen zijn als je een incasso traject verkort?

Dit vanwege het opvallende hoge cijfer no shows die ik zie de laatste 2 maand. Mensen krijgen nu eerst een herinnering, dan een aanmaning en dan een ingebrekestelling. Dit is wettelijke niet eens verplicht. Ik wil daarom het koster maken door een factuur te zenden, dan 14 dagen de tijd om te betalen en als het dan niet binnen is, automatisch doorsturen naar een incassobureau verhoogt met administratie kosten.

Toegevoegd na 34 minuten:
Even ter verduidelijking; klanten die wel hen afspraak nakomen, zullen contant betalen in de praktijk, dus zullen niets hiervan vernemen, het gaat hier om mensen die niet hen afspraak na komen zonder hierover te communiceren. Mensen die er namelijk wél over communiceren, worden andere afspraken gemaakt.

Toegevoegd na 35 minuten:
Even ter verduidelijking; klanten die wel hen afspraak nakomen, zullen contant betalen in de praktijk, dus zullen niets hiervan vernemen, het gaat hier om mensen die niet hen afspraak na komen zonder hierover te communiceren. Mensen die er namelijk wél over communiceren, worden andere afspraken gemaakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vind het niet netjes om direct een incassobedrijf in te schakelen. Zelf bellen we gewoon even na 14 dagen, paar dagen later een niet-aangetekende betalingsherinnering, vervolgens een ingebrekestelling per aangetekende brief. Na deze termijn een incasso inschakelen.

Ik zou zelf ook niet blij zijn als ik na een vergeten betaling direct wordt geconfronteerd met incassokosten, zonder dat ik vooraf even een telefoontje of brief heb ontvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ingebrekestelling staat wel degelijk verplicht in de wet opgenomen, maar een uitzondering is dat wanneer je een fatale termijn overeenkomt de ingebrekestelling niet meer nodig is. Een termijn waarbinnen de factuur moet zijn betaald maakt daarom de ingebrekestelling overbodig. Ik vind het zelf een kwestie van fatsoen om een herinnering te versturen, maar natuurlijk mag je hier anders over denken. In je situatie waarin de klant niet is komen opdagen wordt het lastiger. Het niet verschijnen op een afspraak waardoor je je behandeling niet kunt uitvoeren staat los van de betaling. De betaling kan daarom gewoon gevorderd worden. Of de behandeling nog uitgevoerd moet worden is de vraag, je kunt namelijk nog gewoon nakomen. Je zult je daarom moeten beroepen op schuldeiserverzuim. Het is daarom verstandig in algemene voorwaarden op te nemen dat de behandeling in een dergelijk geval gewoon vergoed moet worden. In geval van mondelinge (telefonische) afspraken is het daarnaast ook nog moeilijk bewijzen dat de overeenkomst bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval kun je dan inderdaad de vordering gewoon innen indien duidelijk is wanneer de behandeling betaald had moeten worden (vb 14 dagen na inschrijving). Wel moeten de algemene voorwaarden ter hand zijn gesteld. Dit kan eenvoudig bereikt worden door het (kopie) aanmeldformulier dat meegegeven wordt te voorzien van de voorwaarden op de achterzijde. Uitzondering geldt voor aanmeldingen via een website, waarbij de algemene voorwaarden ook gedownload mogen worden.

Andere antwoorden (6)

Gevolg kan zijn dat jouw klant met deze werkwijze 'not amused' is! Kortom: Hoe belangrijk is de klantrelatie voor jou.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat een bedrijf, door aldus te handelen, vrij snel zijn klanten zal verliezen.

Aan de klant mag wel een beetje 'ruimte' geboden worden, toch?

Ik denk ook dat de wetgever weinig voor een dergelijke regeling zal voelen aangezien juist de overheid..als een tamelijk trage betaler bekend staat.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bezit zelf een uitgeverij en begrijp wel wat je bedoelt. Ik heb er ook begrip voor. Maar als klanten geconfronteerd worden met al te strenge leveringsvoorwaarden..haken ze wellicht af. Er moet, naar mijn mening, gewoon een evenwicht bestaan tussen (te) hard en redelijk. En uiteraard..als mensen zelf even aan de bel trekken is dat natuurlijk verrweg de prettigste vorm van communicatie. Maar soms zijn mensen wat traag in hun handelen, op vakantie, in het ziekenhuis of het domweg..vergeten. Wij proberen hier rekening mee te houden door ze een beetje ruimte te bieden. Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw situatie ligt inderdaad wat moeilijker. Je zou kunnen proberen een systeem in te voeren waarbij men altijd bij het maken van de afspraak twee of drie keer vooraf betaalt, zodat je wat speling voor jezelf inbouwt. Je kunt dit bij de voorwaarden als mededeling voegen met als reden dat bij het niet verschijnen op een afspraak zonder enige mededeling vooraf, deze bedragen zullen worden aangewend als betaling. Met het teveel betaalde bedrag kun je dan de laatste twe/drie behandelingen 'kosteloos'voor je klanten verrichten. Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zoiets eisen voordat je de behandelingen aanvangt als een soort borg voor de eventuele keren dat mensen niet verschijnen ondanks hun afspraak. Gr. Ton
Het lijkt mij wel rechtvaardig en ook goed voor de 'betalingsmoraal'. Namelijk: je kunt pas iets kopen als je het geld er voor hebt. Alleen wel: klant is graag koning, dus veel draagvlak zul je er niet voor vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zoekt een oplossing voor je probleem no-shows. Misschien is het beter om wat dieper in dat fenomeen te duiken en te bekijken of je dat kunt terugdringen. Ik weet niet welk bedrijf je hebt en wat je bedoeld met no-shows, maar jouw oplossing is denk ik geen echte oplossing. Je krijgt er niet minder no-shows door alleen meer problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wil je er ineens twee stappen tussen uit halen? Je laat zowel de herinnering als de aanmaning weg en dat vind ik toch wel erg onsympathiek.

Ik vind dat je na een factuur minstens een herinnering moet sturen bij niet betalen. Daarin kondig je aan dat je een incassobureau inschakelt als er wederom niet betaald wordt. Maar na een factuur direct de incasso vind ik klantonvriendelijk.

Ik begrijp de frustratie van 'no shows' wel, maar niet komen opdagen kan soms een goede reden hebben. De klant kan in het ziekenhuis beland zijn bijvoorbeeld en dan zou ik niet 'straffen' met deze aanpak.
13 jaar geleden
Kun je de mensen niet van tevoren laten betalen of een deel laten betalen, dan zijn alle problemen opgelost.
No show is dan geen probleem meer.