Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een eenmanszaak beginnen in Polen terwijl ik in Nederland in loondienst ben?

Ik werk vanuit Polen voor een Nederlandse bedrijf in loondienst, graag kijk ik uit naar nieuwe mogelijke naast mijn full time baan. Is het mogelijk om in Polen een bedrijf (eenmanszaak, een online webshop) opstarten terwijl ik in loondienst ben in Nederland?

Wat voor gevolgen heeft dat qua belasting technisch en qua inkomen? In principe betaal ik dan gewoon Poolse inkomstenbelasting toch? Alles wordt dan verder geregistreerd met een Poolse business banking?

2 jaar geleden
2.2K
Antoni
2 jaar geleden
Veel werkgevers hebben in hun contract met hun werknemers een clausule opgenomen waarmee werknemers aangeven dat ze zich alleen zullen inzetten voor het bedrijf of de organisatie van de werkgever. Wie een fulltimebaan heeft wordt het zo dus verboden ander werk te doen in zijn 'vrije tijd'. Hiermee zal je rekening moeten houden. Je zal immers je rust moeten nemen: een werkgever heeft weinig aan vermoeide werknemers! Ook is het mogelijk dat er een concurrentiebeding in je contract staat. Mocht je in Polen een tweede bedrijf in dezelfde sector als dat van je werkgever willen beginnen, dan zal dat concurrentiebeding vanwege de afstand tussen Polen en Nederland waarschijnlijk niet gelden, maar ik zou het voor de zekerheid wel nagaan.
Thecis
2 jaar geleden
Afhankelijk van het werk dat je doet kan een concurrentiebeding inderdaad roet in het eten gooien. Ik had ooit een beding dat gold voor heel Europa. Was een tikkeltje overdreven....

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je alleen inwoner bent van Polen dat betaal je over die eenmanszaak daar inkomstenbelasting. Over het loon in Nederland betaal je in Nederland belasting: loonbelasting als buitenlands belastingplichtige. Hoe de Poolse belastingwetgeving hier tegen aankijkt weet ik niet. Mogelijk dat zij juist ook het Nederlands inkomen uit loondienst daar belasten. Dat lijkt dan op dubbele heffing, maar mogelijk wordt dat ook vrijgelaten.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Wat is nu het antwoord op de vraag?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding