Wat zijn de gevolgen voor een bedrijf als het niet goed groeit in medewerkers en klanten?

Het bedrijf groeit hierin wel in zowel medewerkers als klanten, maar het management kan dit eigenlijk niet beheersen. De KvK omschrijft dit (https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/innovatie/de-5-groeifasen-van-een-bedrijf/) in de groeifase 1 naar groeifase 2 waarin de ondernemer dit eigenlijk niet aankan. Echter wat zijn de gevolgen als het bedrijf of de ondernemer dit niet (goed) zou oppakken?

4 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Hoi,
dit kan op alle vlakken 'gevaar' opleveren voor de organisatie.
Intern:
Oude culturen worden bijv. aangehouden wat vooruitgang belemmerd. Mensen blijven zich met zaken bemoeien die ze eigenlijk los moeten laten. Gevolg: verantwoording wordt versnippert en uiteindelijk voelt iedereen/niemand zich verantwoordelijk voor een bepaalde functie/taak/proces.
Ook is het zo dat wanneer de 'pioniersgeest' sterk aanwezig is men gefocust kan zijn op ad-hoc oplossingen, wat beheersbaarheid in ween latere fase moeilijk maakt. Ook afspraken met klanten kunnen wel een te veel focus krijgen (klanten krijgen meer dan overeengekomen) en zullen daaraan gewend raken. Later, wanneer tijd en geld een grotere rol gaat spelen zijn dat zaken die als een stoorzender gaan werken.
Een ander geval die hier direct uit volgt is dat nieuwere/versere mensen ijn de organisatie zicgh zodanig gedemotiveerd worden dat ze snel voor wat anders zullen kiezen. De continuiteit is dus in gevaar.
Extern/klanten:Het gevaar dat er niet kan worden voldaan aan overeengekomen afspraken op gebied van kwaliteit, levertijd en meer.
Extern keten: Bestellingen bij derden worden niet (op tijd ) geplaatst, facturering kan in igevaar komen, regelgeving wordt in mindere mate gevolgd enz. enz.

Dit zijn maar enkele voorbeelden en sterk afhankelijk welke zaken wel of juist niet in orde zijn.
Veel bedrijven kunnen juist door een sterke groei ten onder gaan wat altijd zwaar wordt onderschat omdat men geneigd is zich op de verkoopkant te focussen en de rest voor latere zorg te beschouwen....