gaat mijn salaris omhoog als ik ouder word?

Ik ben nu 17 en krijg omdat ik goed werk lever best goed betaald. Meer dan het minimumjeugdloon. Nu krijg ik 6 Euro per uur, wat meer is dan het minimumloon van een 18 jarige. (ongeveer 5 Euro p/u)
Als ik nu 18 wordt, moet mijn werkgever dan meer betalen? of blijf ik gewoon op 6 Euro per uur?
(Graag een bronvermelding als het kan, ik kon nergens op internet iets hierover vinden dus)
@startpagina, kunnen jullie niet een kwartiertje respijt geven bij het stellen van een vraag, ik heb nu een grove typfout gemaakt; ik word met dt...(tsk. tsk.) maar mag dit niet meer aanpassen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (1)

Nee, je salaris gaat niet (vanzelf) omhoog.
Salarisverhogingen worden vaak in de cao geregeld. Meestal krijg je volgens je cao jaarlijks een procentuele verhoging. Als je een hogere functie krijgt, hoort daar vaak ook loonsverhoging bij. Val je niet onder een cao, dan is je werkgever niet verplicht een beter salaris te bieden. Het is daarom handig om hierover zelf goede afspraken te maken met je werkgever.

Je kunt natuurlijk zelf loonsverhoging vragen. Vind jij dat je meer hoort te verdienen omdat je vaak overwerkt? Omdat je meer werk doet dan je eigenlijk hoeft te doen? Of heb je een andere goede reden? Dan kun je een gesprek aanvragen met je werkgever. Je moet wel een goede reden hebben, dus niet alleen dat je bijvoorbeeld een jaar ouder wordt.
.
Vanzelfsprekend moet je loon wel omhoog als dat onder het minimumjeugdloon gaat vallen!
SimonV