De prijzen dalen wel iets, maar niet zoveel. De voornaamste reden hiertoe is dat de olie in dollars wordt afgerekend. De dollar is erg in waarde gestegen tegenover de wat zwakkere euro. Het voordeel van de dalende olieprijzen wordt deels teniet gedaan door de waardedaling van de euro. Met andere woorden, er moeten meer euros voor een dollar worden betaald.
Houd er rekening mee dat accijnzen geen percentage vormen, maar een vast bedrag per eenheid. Benzineprijzen zullen derhalve dus ook nooit zoveel dalen als de olieprijs
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat komt omdat de prijs aan de pomp niets te maken heeft met de prijs van ruwe olie.
Die prijs kan zakken zonder dat de prijs aan de pomp verandert.
Pas als iemand zijn prijs aan de pomp verandert zullen anderen de prijs aan de pomp ook veranderen.
8 jaar geleden
De pompen willen wel concureren, maar niet meer dan absoluut nodig is, zolang wij gewoon blijven tanken, is er niet veel reden om de prijs te laten zakken. Helaas kunnen we niet zeggen, laten we eens een pasr weken niet tanken..

De enige optie is een nieuw bezinepomp keten op te zetten, voor en door automobilisten, tegen kostprijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Min:
De marge op benzine is extreem klein. Meer concurrentie gaat niet helpen.
O.a. omdat er vertraging in zit.
Als de prijs van ruwe olie "nu" daalt, is de "oude" voorraad bij de pomp nog tegen de hogere prijs ingekocht. Aangezien de marge op brandstof voor de pomphouders toch al laag is (hij verdient op de shop) is er geen reden zijn prijs te verlagen zolang zijn concurrenten het niet doen.
Computoon
8 jaar geleden
De prijs van benzine bestaat voor minder dan de helft uit 'kostprijs ruwe olie'; het grootste deel is accijns (belasting), aangevuld met exploitatiekosten van de pomp (vooral het pachten van een pomp aan de snelweg is duur).
Een verdubbeling van de ruwe olie prijs geeft dus geen verdubbeling van de benzineprijs (gelukkig maar, bleek de afgelopen 10 jaar), maar omgekeerd geeft een halvering van de ruwe olieprijs geen halvering van de benzineprijs. In de VS is de accijns lager, waardoor de benzineprijs ook veel meer schommelt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvulling: Niet alle ruwe olie is bovendien even geschikt om tot benzine te raffineren; je zou dus ook niet naar prijs ruwe olie, maar naar groothandelsprijs benzine moeten kijken.