Per 1 augustus wil ik mijn prijsbeleid grondig aanpakken, is het slim om voor bestaande klanten andere regels te handhaven (zie uitleg)?

Ik wil mijn dienstverlening meer tegen marktconform prijzen aanbieden, wel nog betaalbaar, maar toch ook wat meer tarieven waar ik meer van kan ontwikkelen. Nu heeft mijn huidige klantenkring tot nu toe altijd gebruik kunnen maken van lage tariefstellingen en zullen de tarieven in vergelijking daarmee een forse stijging hebben (zo'n 3 tot 5 euro op een enkele massage van 30 minuten en tussen de 20 en 50 euro op een 10 x kaart). Wat is hierin wijsheid: zal ik de huidige klantenkring gewoon zeggen; dit gaan jullie in het vervolg betalen (en met als gevolg dat klanten kunnen gaan afhaken) of zal ik voor de bestaande klanten een soort van "groeiplan" maken waarbij ze elke X periode iets meer gaan betalen totdat ze op hetzelfde niveau zitten? Of is het juist handig om een vooraankondiging nu al te doen met de nieuwe tarieven zodat mensen juist een 10x kaart gaan kopen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou ten eerste de prijsverhoging per 1 juli in laten gaan, omdat ik dit een meer logische datum vind (begin van het 2e halfjaar). Ik zou voor alle klanten, dus ook voor de huidige, hetzelfde tarief hanteren. Een fiks prijsverschil tussen een eenmalige behandeling en een 10 x kaart lijkt me ook belangrijk. Door zo'n 10 x kaart bind je je klanten aan je. De prijsverhoging zelf zou ik redelijk houden. Misschien is het een idee om nu de helft te doen en over een jaar de andere helft. Bedenk wel dat mensen er de komende tijd vanwege de crisis allemaal op achteruit gaan en dan lijkt me een massage voor veel mensen toch onder luxe te vallen. Als je klantenkring fors terugloopt ben je ook niet blij, want je vaste kosten zullen toch betaald moeten worden.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.Als je nieuwe klanten erachter komen dat reeds bestaande klanten goedkoper uit zijn zullen ze dat niet op prijs stellen.Ik zou wel een leuke actie verzinnen voor zowel nieuwe als (oude)klanten in de vorm van een soort spaaractie.Als een soort afzwakking van de prijsverhoging.In welke vorm je dat wilt gieten kun je het beste zelf beoordelen.

Laat het verschil tussen de huidige prijs en de toekomstige prijs niet teveel van elkaar afwijken. De prijs van bestaande en nieuwe klanten moet vrijwel gelijk zijn. Wel mag je korting of andere lokkertjes gebruiken om klanten te krijgen. Geen inschrijvingskosten of bijvoorbeeld eerste twee maanden korting.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100