Wat is het verschil tussen een maatschap en een vof?

Wat is het verschil?
En wat is gunstiger als je beide arbeid verricht voor een x bedrag per uur?

Toegevoegd na 44 seconden:
(onder dezelfde naam)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Het belangrijkste verschil tussen de maatschap en de VOF zit hem in de aansprakelijkheid.
Bij een maatschap zijn de leden (maten) ieder voor een gelijk deel aansprakelijk voor de schulden van de maatschap.
De leden van een VOF (vennoten) zijn ieder geheel aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap, dus ook voor schulden die een mede-vennoot heeft gemaakt.

In juridische termen zijn de maatschap en de VOF geen rechtspersonen, maar een samenwerking tussen natuurlijke personen. Dat houdt in dat de maten of vennoten ook met hun privévermogen aansprakelijk zijn voor de zakelijke schulden. Er is geen scheiding tussen zakelijk privévermogen, zoals bij de BV. Daardoor kan een schuldeiser aanspraak maken op zowel het zakelijke als het privévermogen (behalve als de maatschap of VOF uit BV’s bestaat). Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, kan ook het geld van je partner worden opgeëist. Huwelijkse voorwaarden bieden hiertegen bescherming, maar niet onder alle omstandigheden.

De Belastingdienst beschouwt maten in een maatschap en vennoten in een VOF als zelfstandig ondernemers. Naar mijn weten zal er dan ook geen verschil zijn in de hoeveelheid belasting welke betaald moet worden.