Wat is het verschil tussen de kas en het eigen vermogen in een balans berekening?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.3K

Antwoorden (5)

kas is een onderdeel van het eigen vermogen, maar onder eigen vermogen vallen ook debiteuren en overige vermogensbestanddelen. Kas is alleen het direct beschikbare geld.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je eigen vermogen uitgehold is kan je kas en debiteuren ook vreemd vermogen zijn
Op de balans vind je aan de debet linkerkant dus alle bezittingen. Zoals kas bank auto’s machines enz. Aan de andere kant vindt je de manier waarop het gefinancierd is.
crediteuren kort en langlopende schulden en het eigenvermogen. Het eigen vermogen is dus niets meer dan een getal waarmee wordt aangegeven wat er is gedekt hiermee

Toegevoegd na 1 minuut:
een balans is overigens geen berekening. Maar een moment opname een foto kan je zeggen.
ronron1212
13 jaar geleden
Heel simpel: kas is wat je aan geld hebt in de kassa, en je eigen vermogen is het vermogen van jezelf. Dus wat jij hebt geinvesteerd, achtergestelde lening valt trouwns ook onder eigen vermogen. Achtergestelde lening is een lening van familie/vrienden etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kas en eigen vermogen hebben niet zoveel met elkaar te maken.
Kas is beschikbaar contant geld.
Vermogen is het totaal van de bezittingen (zoals vaste activa, deelnemingen, vorderingen en geldmiddelen) verminderd met schulden ( aan crediteuren ofwel leveranciers, leningen en voorzieningen zoals bijvoorbeeld een garantievoorziening en een pensioenvoorziening).
Je kunt het sommetje gemakkelijker maken en begrijpen door de situatie te vergelijken met iemand die een auto met een waarde van 10.000, een huis met een waarde van 200.000 bezit, 1.000 in kas en een hypothecaire lening (schuld aan de bank) van 150.000.
Zij eigen vermogen is dan 10.000+200.000+1.000-150.000 is 61.000.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eigen vermogen is wat de ondernemer zelf geïnvesteerd heeft in de onderneming. (het kapitaal)
En staat altijd credit op de balans (dus de rechter zijde)
Ook de winst die de onderneming maakt, word hier ieder jaar bij opgeteld.

Met deze investeringen heeft hij/zij diverse activa gefinancierd zoals machines, auto's , bedrijfspand etc.

De kas geeft aan wat je op dat moment aan (contant) geld hebt, en dus direct zou kunnen uitgeven.