Als een verbetering stategie ontbreekt, betekent dit dan automatisch dat een organisatie gaat falen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Het cliché zegt dat stilstand gelijk staat aan achteruitgang. In clichés zit vaak een goede kern van waarheid.

Dat betekend dus inderdaad dat het met een onderneming die zich niet verbetert steeds slechter zou moeten gaan. Aan de andere kant is er ook een gezegde dat zegt dat er altijd uitzondering zijn ("die de regel bevestigen"). Het zal dus niet voor élk bedrijf gelden, maar waarschijnlijk wel voor het merendeel.

Antwoorden (2)

Nee. Een organisatie zou ook zonder een beschreven strategie vrij succesvol kunnen zijn, omdat ze makkelijk winst boeken. Bijvoorbeeld als ze een gepatenteerd product op de markt zetten waarbij de inkomsten makkelijk de eigenlijk veel te hoge uitgaven makkelijk compenseren. Zolang een organisatie winst, of in ieder geval geen verlies draait zal deze niet snel falen.
6 jaar geleden
Nee, zeker niet op korte termijn. Een verbeteringsstrategie is bedoeld om (zoals de naam al zegt) de organisatie te verbeteren. Dat kan zijn een verbetering op gebied van de producten of diensten die men aanbiedt, maar bijvoorbeeld ook een verbetering in de wijze van bedrijfsvoering. Als beide op orde zijn, hoeft een organisatie niet te falen. Natuurlijk moet men door de jaren heen wel oog houden voor wat er in de markt gebeurt: wat doen de afnemers van de producten/diensten, wat doet de concurrentie, wat doet de overheid etc. Op lange termijn zal een organisatie dus wel mee moeten veranderen met de omgeving waarin men opereert, anders ontstaat er wel een faalkans. Dat heb je bijvoorbeeld de afgelopen jaren (en ook nu nog) zien gebeuren in de detailhandel, waar veel bedrijven die vroeger succesvol waren, het loodje legden omdat men niet tijdig meeging met ontwikkelingen op gebied van bijv. online verkopen.