Moet de rente van een lening in de activa en passiva worden opgenomen?

Stel ik op 20 jaar lenen voor een gebouw ter waarde van 200 000 euro.
De rentevoet is 4.45% vast. Het bedrag dat ik na 20 jaar zal betalen is 208 900. Jaarlijks bedrag is 10 445.

Nu moet ik dit op de balans zetten maar ik weet niet of ik het bedrag met de rente moet plaatsen of zonder.

Actiefzijde: €200 000 of €208 900 bij terreinen en gebouwen?

Passiefzijde: schulden >1j: €198 455 en schulden <1j: €10 445?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.9K
ronron1212
10 jaar geleden
Je vraag is een beetje raar de rente is volgens jou dus over 20 jaar maar 8900 euro?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar het is fictief wat ik doe. Ik moet een haalbaarheidsstudie maken..

Antwoorden (1)

De (boek)waarde van het gebouw komt op de actiefzijde van de balans.

De schuld (zonder de rente) komt op de passiefzijde van de balans. (Bijv. 1 Lening o/g = opgenomen geld)
Als er jaarlijkse aflossingen op de schuld plaatsvinden, wordt dat bedrag dus jaarlijks lager. Dus van een jaarlijkse aflossing via de bank van euro 10.000.- kun je boeken:
1 Lening o/g 10.000.-
aan 1 Bank 10.000.-
Zijn er geen periodieke aflossingen, dan blijft de volledige schuld staan tot het einde van de lening.

De rente is een kostenpost. Om het mooi te doen, maak je maandelijks een kostenboeking voor de rente met als tegenrekening een balansrekening.
Bijvoorbeeld
4 Rente lening o/g 37.-
1 Aan nog te betalen rente 37.-

Aan het eind van het jaar staat er dan op de passiefzijde van de blans op '1 nog te betalen rente' een bedrag van 445.-
(Als je de centafrondingen ook een keer meeneemnt)

Als de aflossing van de rente in één keer plaatsvindt, aan het eind dus, ga je 20 jaar lang door met deze journaalpost van de rente.
Na 20 jaar staat er dan op: 1 Nog te betalen rente euro 8900.-

Van de aflossing en rentebetaling boek je tenslotte:
1. Lening o/g 200.000.-
1 Nog te betalen rente 8900.-
1 Aan bank 208.900.-

Toegevoegd na 4 minuten:
Het geheel komt me overigens nogal theoretisch over.

Van het gebouw van euro 200.000.- zul je ook maandelijks de afschrijving moeten boeken:
4 afschrijvingskosten gebouwen ....
1 aan afschrijving gebouwen ...

En het saldo van de grootboekrening 'gebouwen' en 'afschrijving gebouwen' is dan de boekwaarde van het gebouw.
Computoon