Hoe zit het met de BTW als onderaannemer schilderswerk in Nederland uitvoerd voor Duits bedrijf?

Ik doe de boekhouding voor een schildersbedrijf (eenmanszaak). Het schildersbedrijf heeft als onderaannemer van een Duits bedrijf (die ook in Nederland actief is en ook een Nederlands BTW nummer heeft) schilderwerk aan een woning(dus onroerende zaak) in Nederland uitgevoerd. Dat Duitse bedrijf factureert het uitgevoerde werk uiteindelijk door aan een de Nederlandse particuliere eigenaar van de woning. Ik heb hier over eerder met de belastingdienst gebeld. Als antwoord kreeg ik toen dat de BTW verlegd kan worden, maar dat de BTW naar een Nederlands BTW nummer verlegd moet worden en dus ook dat Nederlandse BTW nummer op de factuur vermeld moet worden. Zou het bedrijf geen Nederlands BTW nummer hebben dan zou het geldende Nederlands BTW-tarief (6%) bij schilderwerk) bij het Duitse bedrijf in rekening gebracht moeten worden. De klant (het Duitse bedrijf) vindt dat het hier om een Intracommunautaire levering gaat en dat daarom het Duitse BTW nummer op de factuur vermeld moet worden. Het Duitse bedrijf doet aan "self-billing" en zet nu alleen het Duitse BTW nummer op hun facturen. Als we er niet uitkomen, kan het schildersbedrijf altijd ook nog zelf de juiste facturen uitreiken. Maar voor ik dat ga regelen, wil ik wel eerst 100% zeker weten hoe het zit.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Als je werk uitvoert in opdracht voor een Duits bedrijf dan ben je in Duitsland belastingplichtig. Ga je naar Duitsland om daar je werk te verkopen als schilder, dan ben je in Nederland belastingplichtig.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentde/belastingdienst/privatpersonen/steuerliche_regelungen/das_neue_doppelbesteuerungsabkommen_zwischen_den_niederlanden_und_deutschland/das_neue_doppelbesteuerungsabkommen_zwischen_den_niederlanden_und_deutschland

de tekst vertaalt zich vanzelf