Is een bedrijf expres failliet laten gaan illegaal?

Bij een N.V. is niemand op privé bezit aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf. Ook niet bij een faillissement.

Stel nou dat je zelf 2 N.V's hebt, waarvan 1 op de naam van een vriend.

Bij de eerste N.V. koop je voor €1 miljoen aan spullen op krediet. Je ontvangt nu de spullen maar hebt nog niet betaald.

Vervolgens verkoop je de spullen door aan je andere N.V. op de naam van de vriend voor €1000.

Je laat nu de eerste N.V. failliet gaan, maar je hebt die €1 miljoen nog niet betaald.

De andere N.V. heeft dan dus eigenlijk €1 miljoen 'gratis' gehad?

Niemand is nu aansprekelijk of wel?
Dit zou trouwens echt een smerige rotstreek zijn...
Ik neem dus aan dat er wel wettelijk is bepaald dat dit zwaar illegaal is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
TurfGraver
7 jaar geleden
Faliet gaan is altijd legaal. Of het lukt is wat anders. Er moeten twee eisers zijn en rechtbank verklaard faliet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De curator zal deze terugdraaien ivm de actio pauliana
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zie ook Insolventierecht
http://selwyndonia.nl/2010/07/wat-is-paulianeus-handelen/

Antwoorden (2)

Het is minder zwart-wit dan je nu schetst in je vraag.
De bescherming tegen hoofdelijke aansprakelijkheid als bestuurder van een NV vervalt namelijk als er sprake is van aantoonbaar wanbestuur binnen de onderneming. Een geval als deze riekt zelfs naar paulianeus handelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah top, bedankt voor de term ook gelijk!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zie ook de bronnen voor de uitleg van beide termen.
Bron 1: hoofdelijke aansprakelijkheid bestuurder i.v.m. wanbeleid;
Bron 2: actio pauliana, of meer bijzonder, de faillissementspauliana.
Dit is illegaal.
En dit heet Faillissementsfraude.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Faillissementsfraude
Faillissementsfraude is fraude die gepleegd wordt tijdens of door middel van het failliet laten gaan van een bedrijf. Faillissementsfraude is in twee categorieën te verdelen:

- Verwijtbare benadeling.
- Faillissement met voorbedachten rade; een onderneming wordt opgericht om zo opzettelijk schulden te maken, voordat het bedrijf op de fles gaat.