Wat voor vergunning(en) heeft een koeriersdienst nodig?

Voor school moet ik een ondernemingsplan maken. Ik heb besloten om met een koeriersdienst te gaan starten. Echter zou ik graag willen weten wat voor vergunning(en) ik nodig heb.

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/zzp-chauffeurs-en-koeriers

Antwoorden (1)

Iedere ondernemer in het beroepsgoederenvervoer heeft het vakdiploma/getuigschrift Vakbekwaamheid Ondernemer beroepsgoederenvervoer over de weg nodig. Dit vakdiploma heb je nodig om een NIWO-vergunning aan te vragen. Deze vergunning heb je nodig om vervoer voor derden te verrichten met een laadvermogen met meer dan 500 kg. Dit houdt in het kort in dat je de vergunning dient te hebben als je goederen gaat vervoeren die totaal meer wegen dat 500 kg. Nu zul je denken maar wat als ik pakketjes ga vervoeren die veel minder wegen dan die 500 kg?

Er is een mogelijkheid om je bedrijfswagen op kenteken terug te laten keuren tot 500 kg. Dit terugkeuren kun je laten bij de RDW. Je stuurt je kentekenbewijs op naar de RDW samen met een ingevuld formulier. Dit kun je laten voor een bedrag van € 58,=. Let wel als je je voertuig laat terugkeuren dan kun je niet zwaarder laden dan 500 kg. Veel grotere opdrachtgevers zoals Postnl, GLS, DPD en DHL stellen het verplicht om een NIWO-vergunning te hebben. Zonder vergunning kom je niet in aanmerking om als subcontractor voor deze bedrijven te rijden.

Om een NIWO-vergunning aan te kunnen vragen moet je een opleiding volgen om het getuigschrift Vakbekwaamheid te halen. Voor dit getuigschrift moet je 6 examens doen. Zodra je alle modules met succes heb gehaald, krijg je het vakdiploma/getuigschrift. Deze heb je nodig voor de aanvraag van de Eurovergunning bij de NIWO.
Er zijn diverse bedrijven waar je deze opleiding kunt volgen. Een aanrader voor het volgen van de opleiding is TLEC.
Naast het hebben van een NIWO vergunningsplicht zijn er nog tal van andere vergunningen/keurmerken die je als koeriersbedrijf kunt behalen. Deze zijn er op gericht om je te onderscheiden van de concurrentie en om jouw (potentiele) opdrachtgevers te laten zien dat voldoet aan de bepaalde voorwaarden en dat je serieus met je vak bezig bent.
Hieronder een aantal vergunningen/keurmerken die er zijn;
Keurmerk Transport en Logistiek
MVO maatschappelijk verantwoord ondernemen
Plus Keurmerk
Erkend Koerier
SimonV