Hulp bij aangifte inkomstenbelasting - ivm paar freelance schrijfklusjes?

Ik doe voor het eerst aangifte van inkomstenbelasting. Dit betreft een laag bedrag: ik heb in 2015 naast mijn vaste baan enkele freelance schrijfklusjes gedaan.

Kan iemand mij helpen met:
1. Ik heb een opbrengst ex btw van 2000 euro. Dat vul ik simpelweg in bij winst op de winst- en verliesrekening toch?
2. Ik heb geen omzetbelasting hoeven betalen i.v.m. te weinig omzet. Ik kon daardoor 200 euro voor mijzelf houden. Weet iemand waar ik deze extra opbrengsten van de Korte Ondernemersregeling moet noteren?
3. De enige kosten die ik heb gemaakt zijn reiskosten, aanschaf website, een nieuwe bankrekening en wat schrijfwaar. Weet iemand waar ik deze kosten hoor te noteren?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Emma

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Btw die je niet hoeft af te dragen is gewoon winst dus ook inkomen. Weet niet hoe je aan 200 euro komt want 21% over 2000 is wel iets meer. Maar het bedrag inclusief is dus jpuw omzet. Dit kun je vermelden onder overige inkomsten en de kosten kun je daar ook invullen.

Antwoorden (1)

Je inkomen is beperkt en moet op de aangifte inkomstenbelasting verantwoord worden als resultaat uit overige werkzaamheden. Je omzet is het totaal van alle inkomsten exclusief omzetbelasting. Daar trek je de reiskosten van af en de andere kleine zakelijke kosten die je gemaakt hebt. Normaal gesproken blijft dan het resultaat over waarover je belasting moet betalen. Maar: je bent ondernemer voor de omzetbelasting. Als je per saldo minder dan ongeveer € 1.345 omzetbelasting verschuldigd bent (dus : het saldo van door jou in rekening gebrachte omzetbelasting minus de omzetbelasting die aan jou in rekening is gebracht), dan hoef je geen omzetbelasting af te dragen: De Kleine ondernemers regeling (KOR).

Het bedrag wat je niet hoeft te betalen is een bate (inkomen, resultaat) voor jou onderneming en moet je dus optellen bij het eerder berekende resultaat.