wat zijn de juridische gevolgen van liegen in een winkel?

Een partner van mij heeft een winkel waarin hij o.a. een product verkoopt met echt bont er in. Hij heeft mij verteld dat hij het echter verkoopt als nep bont. ik dacht bij mijzelf dat hier wel juridische gevolgen achter kunnen zitten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Een eventuele verkoop kan ongedaan worden gemaakt (juridisch: 'vernietigd'). Deze verkoop komt immers door bedrog tot stand (bron 1), nu de verkoper weet dat een jas die hij verkoopt als een nep-bontjas is gemaakt van echt bont, en, sterker nog, dat hij de koper welbewust verkeerd inlicht over het materiaal van die jas.
Veel mensen die tegen het gebruik van bont zijn, zouden immers graag willen weten of de jas die ze kopen van nep- of van echt bont zijn gemaakt.

Zelfs al zou deze partner niet bewust 'liegen', dan nog zou de verkoop kunnen worden vernietigd. Weliswaar niet vanwege bedrog maar vanwege (wederzijdse) dwaling (bron 2). Op grond van lid 1 zou dit kunnen zijn vanwege een onjuiste mededeling door de verkoper, maar ook op grond van lid 3 zou dat mogelijk kunnen zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB: Voor veel mensen zal het verschil tussen nep of echt bont bepalend zijn voor de koop. Vandaar dat het belangrijk is dat de verkoper daarover goede inlichtingen geeft.