In theorie altijd, want zij zijn verschaffers van het eigen vermogen en allemaal samen eigenaar van het bedrijf. Zij hebben dus stemrecht in de aandeelhoudersvergadering.

In de praktijk kan dat bij een NV tegenvallen. Dan worden de aandelen bij een bevriend administratiekantoor ondergebracht en kunnen belangstellenden certificaten van aandelen kopen die wel recht geven op dividend maar waarin geen stemrecht gekoppeld is.

Bij een (kleine) BV is de invloed op de leiding veel groter. Vaak is er maar 1 aandeelhouder, de directeur-grootaandeelhouder, en hij of zij is "de baas". In dat geval is de verschaffer van het eigen vermogen en de hoogste leiding verenigd in 1 persoon.
Computoon
8 jaar geleden
Ja ! Bij een NV helemaal . Dat zijn vaak beurs genoteerde bedrijven waarvan de aandelen vrijelijk op te kopen zijn . Dus heel simpel heb je meer dan 50% Vd aandelen dan kan je je macht laten gelden . Ook worden er met diverse aandeelhouders allianties aangegaan om een directie een richting op te sturen. Om zulke dingen te voorkomen brengen bedrijven vaak aandelen uit met beperkte bevoegdheid met bescherming's Constructies ( dus een administratieve barrière ) bij een bv is de directeur de baas en vaak de directeur grootaandeelhouder ( DGA ) hele grote beleggings firma's kopen bewust aandelen pakketten om bedrijven te splitsen om dat de delen afzonderlijk vaak meer geld opbrengen ( hedge )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hedge fondsen . Veel. Van die fondsen hebben een enorme krijgskas. Met soms meer geld dan dat er in Nederland denkbaar is :(:( en mochten ze in Nederland geregistreerd zijn betalen wij mee omdat het volume van die firma's meetelt over diverse Europese afdrachten . Hell