moet een vereniging btw afdragen over tickets voor een klein congres/gezellige bijeenkomst als het alleen kostendekkend is?

Een bijeenkomst van een internet groep, maximaal 250 man, waarvoor tickets worden verkocht. Enkele sprekers krijgen een onkosten vergoeding, verder gaat het om groepsduscussies en gezellig bij elkaar komen. Moet er btw worden gerekend over de tickets en evtueel rekening worden gehouden met andere belastingen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
ronron1212
8 jaar geleden
Als de vereniging vrijgesteld is van btw dus ook geen btw kan terug vragen dan hoeft dat niet maar dan berekenen ze ook geen btw.

Antwoorden (1)

Wanneer je er in slaagt om de bijeenkomst op prive terrein te houden (dus niet in restaurant, zalencentrum, wijkcentrum) en je vraagt je gasten om een vrijwillige donatie, dan hoef je geen btw te betalen. Er is sprake van een besloten feest op prive terrein; zeker wanneer je alles intern kunt regelen. Je noemt het gewoon een Dutch Party (ieder neemt wat mee, en dat kan evt, ook wel geld zijn).

Maar doe je het in een zalencentrum (een openbare gelegenheid die bedoeld is voor dit soort zaken en die deel uitmaakt van een onderneming) en komt er catering aan te pas (serveren van drank en voedsel door derden) dan is er dikke kans dat je inderdaad btw moet betalen. Ook zal de locatie zaalhuur vragen.

Is er nog voldoende tijd voordat je dit gaat organiseren, vraag je dan eens af of je dit bij voorbeeld niet in de open lucht kunt doen (er bestaat geen samenscholingsverbod, tenzij onder heel bijzondere omstandigheden). Het voornaamste probleem zal neem ik aan de schaal van het evenement zijn, 250 bezoekers is niet niks. Overigens zul je in dit geval wel streng moeten leten op het niet veroorzaken van overlast en/of achterlaten van afval.

Succes ermee!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedacht net dat er bij zo' n deelnemersaantal misschien wel iemand boer of tuinder is, met veel ruimte om het huis. Een oplossing?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Het gaat om een vereniging staat in de vraag.