Onder welke ondernemersvorm valt een gemeente of andere overheidsinstantie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
27.5K
SimonV
7 jaar geleden
Een gemeente of overheidsinstantie is volgens mij geen onderneming.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeievraag, er komt namelijk geen eenduidig antwoord op, of een die ik kan volgen.

Antwoorden (3)

Een gemeente is een publiekrechtelijke rechtspersoon:

Een rechtspersoon is een juridische constructie waardoor een abstracte entiteit of organisatie op kan treden als een volwaardig en handelingsbekwaam persoon in het rechtsverkeer behept met rechten en plichten zoals een natuurlijk persoon dat kan doen, dat wil zeggen, ook een rechtssubject wordt.
Een publiekrechtelijke rechtspersoon wordt door een officiële akte van de overheid geconstitueerd

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtspersoon

Toegevoegd na 8 minuten:
In de hoedanigheid van een publiekrechtelijk rechtspersoon treedt de gemeente op in op de markt van overeenkomsten etc. in die zin is dat dus zijn ondernemingsvorm.
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Volgens mij kun je dan niet spreken van een "ondernemingsvorm".
De gemeente is geen onderneming. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SimonV, dat klopt, een overheidsinstantie kan nooit een onderneming zijn, ook niet via een omweg.
Publiekrechtelijke rechtspersonen zijn nl niet geschikt om mee te ondernemen, omdat het altijd en alleen overheidslichamen zijn.
Een onderneming moet winstgevende activiteiten ontplooien met gebruik van eigen (of geleend) vermogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-Je beantwoordt volgens mij de verkeerde vraag. nl.: Welke rechtspersoon is een gemeente (of overheidsinstantie)?
We spreken dan van een 'Publiekelijke Ondernemingsvorm'.

Deze zijn opgericht door de overheid. Vormen zijn de staat, provincies, gemeenten, maar ook waterschappen, bedrijf- en productschappen vallen hieronder, zolang ze onder de overheid vallen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ooit is er op internet verschenen: publieke ondernemingsvormen zijn opgericht door de overheid en wordt steeds letterlijk overgenomen. Het is de organisatie die wordt opgericht door de overheid en door de verlening van bepaalde regelgevende bevoegdheden de status van een publiekrechtelijke rechtspersoon krijgt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc Dus? In jouw ogen klopt dit antwoord niet inclusief de bron? Of klopt het antwoord wel, maar de begeleidende tekst niet?!
Om vast te kunnen stellen welke “ondernemersvorm” de overheden zouden kunnen hebben moet je eerst weten wie onder een ondernemersvorm (rechtsvorm) kan vallen.
Ondernemingen zijn:
commanditaire vennootschap, besloten vennootschap, naamloze vennootschap, coöperatieve vereniging en stichting (rechtspersonen).
Een eenmanszaak en vennootschap onder firma zijn natuurlijke rechtspersonen)
Zoals je ziet valt een overheidsinstantie (mv de overheden) niet onder de definitie Onderneming en heeft dus ook geen ondernemingsvorm en is dus geen rechtspersoon.
Zij kunnen wel een ‘publiekelijk’ rechtspersoon zijn door het bezitten van rechtspersoonlijkheid op grond van het Burgerlijk wetboek Boek 2, artikel 1
Een publiekrechtelijk rechtspersoon zijn betekent dat zij over bepaalde zaken regels mogen maken en beslissingen mogen nemen. Het zijn zeer gelimiteerde bevoegdheden en kunnen voor iedere overheidsinstantie verschillen.
Een Publiekrechtelijke rechtspersoon, zoals de De Staat , een provincie , een gemeente , een waterschap of een lichaam waaraan krachtens de Grondwet regelgevende bevoegdheid is verleend maakt hen geen ondernemer, daar zijn de bevoegdheden te verschillend en te gelimiteerd voor.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://tax.kadaster.nl/resource?subject=http%3A%2F%2Ftax.kadaster.nl%2Fid%2Fbegrip%2FPubliekrechtelijke_rechtspersoon

Toegevoegd na 15 minuten:
De vorm Publiekelijk rechtspersoon speelt geen rol van betekenis voor de burger, omdat deze rechtsvorm alleen voor de overheid beschikbaar is.
https://www.overheid.nl/zo-werkt-de-overheid/wie-vormen-de-overheid/

Toegevoegd na 7 uur:
De vorm Publiekelijk rechtspersoon moet zijn:
De vorm Publiekrechtelijke rechtspersoon
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Publiekrechtelijke rechtspersonen zijn, in tegenstelling tot privaatrechtelijke rechtspersonen, bekleed met een toegekend gedeelte van het openbaar gezag zoals geregeld in het BW Boek 2, titel 1, artikel 1
http://www.notarisvishnudatt.com/zakelijk/Rechtspersonen-e-a-ondernemingsvormen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar wat is nou het antwoord op de vraag? Ik kom er niet uit, en ik gok dat ik niet de enige zal zijn.
Inekez1
7 jaar geleden
"Zoals je ziet valt een overheidsinstantie (mv de overheden) niet onder de definitie Onderneming en heeft dus ook geen ondernemingsvorm" Het antwoord op de gestelde vraag is: GEEN. Daarbij krijgen we gratis en voor niets ook nog antwoord op de vragen 'waarom niet?' en 'wat is een gemeente of overheidsinstantie dan wel?' +
ronron1212
7 jaar geleden
Juist +